Ova zanimljiva biografska drama prati nastanak
prvog rječnika engleskog jezika, kojeg je profesor James Murray (Mel
Gibson) sredinom 19. godina počeo stvarati. Iako stvaranje rječnika iz
današnje perspektive možda i ne izgleda kao neki osobito zahtjevan posao, od
prvotne ideje 1857. godine pa do izlaska Oxford English Dictionary 1928.
godine, očito je trebalo proći više od 70 godina. Iako nikada nije imao
formalno obrazovanje, škotski leksikograf i filolog James Murray 1878.
godine izabran je za urednika budućeg rječnika, a trebalo je proći još šest godina
da izađe prvi svezak koji je obuhvaćao slovo A. Jer pronalazak apsolutno svih
riječi ikad izgovorenih na engleskom jeziku u Velikoj Britaniji i na
prekomorskim područjima gdje se govori engleski, kao i njihovu etimologiju,
izvor gdje je prvi puta upotrijebljena, bogami je bio užasno težak zadatak.
Već na prvom slovu, Murray i njegova ekipa
zaglavili su u slijepoj ulici i izgledalo je kako neće biti ništa od rječnika.
No, lukavi Murray se dosjetio da bi sve stanovnike svijeta koji govore engleski
mogao zamoliti da im pošalju riječ i njeno objašnjenje s izvorima, a najveće
iznenađenje je bilo što se kao najveći pomagač pokazao tip koji je desetak
tisuća riječi poslao iz ludnice. William Chester Minor (Sean Penn) bio je
američki vojni liječnik, koji se iz američkog građanskog rata vratio ne samo s
ozbiljnim PTSP-om, već i s uznapredovalom shizofrenijom. U napadu ludila i
manije proganjanja, Minor je preselio u London, a ondje je ustrijelio čovjeka i
završio u ludnici. Tijekom tretmana u ludari Minor je nekako saznao da se radi
na prvom izdanju rječnika i opsesivno se posvetio pronalaženju riječi i
njihovog porijekla te je bio od velike pomoći Murrayju i njegovom timu.
Knjiga o nastanku rječnika na prvu možda i ne
djeluje kao uzbudljiva materija za film, no "Profesor i luđak"
ispostavio se kao vrlo zanimljiva i dinamična misteriozna drama, koja pati od
određenih problema, no svejedno zaslužuje prolaznu ocjenu. Gibson se za ovu
priču zainteresirao još prije dvadesetak godina, kad je njegova produkcijska
kuća otkupila prava na knjigu Simona Winchestera "The Surgeon of
Chrowthorne" i u početku ju je planirao sam režirati. U međuvremenu je
odustao od režije te se zadovoljio glavnom ulogom, a pisanje scenarija i režiju
je prepustio iransko - američkom filmašu Farhadu Safiniji. On je skupa s
Gibsonom radio na scenariju za "Apokalipto", a "The Professor
and the Madman" bilo mu je i prvo redateljsko ostvarenje.
Doduše, porađao se ovaj film godinama pošto je
snimanje dovršeno još 2016. godine u Dublinu, a problemi su nastali kad
Safiniji i Gibsonu nije dopušteno dodatno snimanje u samom Oxfordu jer su već
debelo probili budžet koji se na kraju zaokružio na 25 milijuna dolara. Gibson
se potom i tužio s producentskom kompanijom, kako bi spriječio izdanje filma
kojim nije bio zadovoljan i izgubio parnicu, a na kraju je sve najviše platio
debitant Safinia, čije je ime maknuto te u potpisu redatelja stoji fitkivni PB
Sherman. Kako bi izgledala finalna verzija koju su zamislili Safinia i Gibson
nećemo vjerojatno nikada saznati, a razlog zašto nitko ne stari u ovoj
priči koja se proteže dobrih dvadesetak godina, možda upravo leži u montaži
koja je sklepana kad je odfikaren redatelj. Pennovo preglumljavanje u ulozi
shizofreničnog liječnika, koji će si čak odrezati vlastite genitalije, nekako
sam i očekivao pa mu to i nisam mogao zamjeriti.
Primjedbe
Objavi komentar