A LAND IMAGINED (2018,SIN) - 7/10



Singapur je jedan od najvećih megalopolisa Azije, grad - država koji je u posljednjih nekoliko desetljeća gospodarski strelovito napredovao i pretvorio se u jednu od najprosperitetnijih država svijeta, No, kako je riječ o području koje je fizički ograničeno morem i njegovo daljnje širenje je na taj način bilo onemogućeno, počela se u Singapuru zemlja doslovno otimati od mora. U posljednjih pedesetak godina nasipavanjem mora površina Singapura povećana je za gotovo četvrtinu (oko 130 četvornih kilometara), a na jednom takvom gradilištu radi i mladi kineski imigrant, koji će nakon nesreće na poslu početi patiti od nesanice. Od ozbiljne nesanice pati i iskusni policijski inspektor, koji će ubrzo stići na gradilište kako bi istražio nestanak mladog radnika iz Kine.

Istraga će pokazati da mladi Kinez nije jedini radnik koji je nestao tijekom radova na ovom gradilištu, a dok pokušava rekonstruirati što se događalo s Kinezom, inspektor će malo, pomalo saznavati kako izgleda život tih često ilegalnih radnika koji su u potrazi za boljim životom stigli u Singapur iz svih krajeva Azije. Vidjet ćemo da je ovaj grad - država pravi melting pot u kojem su sreću odlučili potražiti i brojni Kinezi, Bangladešani, Malajci, Indonezijci, Malezijci i ostali narodi i narodnosti s juga i istoka Azije, a i sam naziv mladog singapurskog filmaša Siewa Hua Yeoa je prilično dvosmislen. Jer "zamišljena zemlja" ovdje predstavlja i zemlju koja se stvara nasipavanjem pijeska koji ondje stiže iz Malezije, Bangladeša ili tko zna odakle, ali i zemlju koju su svi ti radnici vjerojatno zamišljali nekako drukčije kad su ondje dolazili u potrazi za boljim životom i srećom.

Jer vidimo da su svi radnici koji su zaposleni na ovom gradilištu bili prisiljeni svoje putovnice ostaviti na čuvanju kod beskrupuloznog poslodavca, kojem ujedno moraju i ostavljati dobar dio plaće pošto ih je on zaposlio. Svi oni su tako u nekom začaranom krugu jer rade od jutra do mraka u često robovskim uvjetima, odvojeni od svojih obitelji i bez nemogućnosti da se vrate svojim kućama. Svi oni su i strašno usamljeni, otuđeni i ne znaju što će s ono malo slobodnog vremena, a osim što je tematika iznimno zanimljiva i aktualna, Yeo je priču i dosta neobično naracijski strukturirao, dok film vizualno i stilski  podsjeća na posljednje filmove danskog modernista Nicolasa Winding Refna (Drive, Only God Forgives, Neon Demon).

Žanrovski bi se "Zamišljenu zemlju" najbolje moglo opisati kao misteriozni neo-noirovski triler u kojem kao da se miješaju ne samo san i java, već i životi inspektora i čovjeka kojeg on istražuje. Ne samo što njih obojica pate od nesanice i kroz lutanja ovim velebnim gradom i traženja sadržaja u onome što nudi Singapur noću pokušavaju skratiti besane noći, već će se inspektorov život ubrzo početi potpuno preklapati sa životom mladog Kineza. Vizualno to izgleda blještavo, šareno, s jarkim bojama koje se kontrastiraju hladnoći i mraku noći, usamljenosti, otuđenosti i beznađu svih tih likova s raznih strana Azije koji su se ondje našli. Imao je ovaj film i lijep festivalski život te je osvojio glavnu nagradu odnosno Zlatnog leoparda na uglednom festivalu u švicarskom Locarnu. Glavnu nagradu osvojio je i na 29. izdanju filmskog festivala u Singapuru, gdje je izabran za najbolji azijski film te je postao prvi film iz ove zemlje u gotovo tri desetljeća kojem je to uspjelo. 

Primjedbe