I više nego zastrašujuće i šokantno je što je
možda i najpoznatiji američki ubojica Charles Manson, lider zloglasnog kulta s
kraja 60-ih godina prošlog stoljeća, u proteklih pedesetak godina postao i
svojevrsna pop-ikona. O Mansonu su već napisane na stotine knjiga, snimljeno je
i pregršt filmova, mnogi su pokušali dokučiti tko je zapravo bio taj naizgled
potpuno bezvezni lik, psihopat koji je za sebe zamislio da ima mesijanske
sposobnosti i kojeg su, što je najžalosnije, ljudi pratili. Nije to bila
doduše, velika skupina ljudi, jer njegova "obitelj" kroz svoje
postojanje je obuhvaćala stotinjak ljudi, uglavnom djevojaka, koje su dolazile
i odlazile u pustinje koje je "obitelj" okupirala. Psihopatologija
samog Mansona više manje je svima dobro poznata, a s okrutnim i manijakalnim
ubojicama američka redateljica Mary Harron i ranije je pokazala da je na
"domaćem" terenu.
Harron je 2000. godine snimila mnogima
vjerojatno dobro poznati film, kultni "Američki psiho" prema romanu
Breta Eastona Ellisa. Bio je to film kojim je danas vodeći američki glumac
Christian Bale potvrdio tranziciju iz dječje i tinejdžerske zvijezde u
ozbiljnog, ambicioznog i hrabrog odraslog gumca, a film o mladom investicijskom
bankaru Patricku Batemanu, koji je zapravo potpuni psihopat i hobi mu je
krvoločno ubijanje danas definitivno uživa kultni status i daleko je najbolji uradak koji je Harron u karijeri snimilaa. No, Harron je mudro postupila što u slučaju "Charle
Says" nije po stoti put ispričala istu priču o stvarnom psihopatu i
monstrumu, Mansonu, već je njegovu priču iznijela kroz prizmu jedne od članica
njegovog kulta. Pitanje s kojim se Harron ponajprije bavi u ovom filmu je kako
je uopće moguće da su naizgled normalni ljudi, mladi iz prosječnih američkih obitelji
uglavnom iz srednje klase potpale pod utjecaj takvog tipa.
Pitanje je to na koje je jako teško pronaći
razuman odgovor, a isto pitanje muči i ženu po imenu Kerlene Faith, kanadsku
spisateljicu i aktivisticu, koja je početkom 70-ih stigla u zatvor u
Kaliforniji, u kojem su bile zatvorene tri članice Mansonove
"obitelji". Faith, po čijoj su knjizi Harron i njena stalna suradnica
Guinevere Turner napisale scenarij, u zatvor stiže sa zadatkom socijalizacije
triju još uvijek potpuno zaluđenih djevojaka. One žive u izoliranom dijelu
zatvora i nemaju kontakt s ostalim zatvorenicama, a smrtna kazna tek im je
nedavno zamijenjena kaznom doživotnog zatvora. Kroz razgovore s njima Faith
pokušava dokučiti kako je moguće da su one i dalje uvjerene kako je sve ono što
su činile po Mansonovim nalozima ispravno i da su se na taj način pripremale za
rasni rat (Helter Skelter). Polako će Faith ipak uspijevati prodirati do njih i
razbijati taj gusti zastor potpunih deluzija i fantazija koji je još duboko
ukorijenjen u njima, a preko priče jedne od njih, Leslie ili Lulu, kako ju je
prozvao Manson, saznavat ćemo kako je izgledao život "obitelji" pod
vodstvom tog manijaka.
Lulu (Hannah Murray odnosno Gilly na koju su u
posljednjim epizodama autori "Igre prijestolja" očito potpuno
zaboravili) tako upoznajemo kao djevojku koja je ponajprije iz znatiželje
završila u pustinji, a vrlo brzo pala je pod Mansonov utjecaj, baš kao i
ostatak društva koje je ondje zatekla. Bilo je to vrijeme kad je hipi pokret
bio na vrhuncu, droge su konzumirali svi, slobodni seks bio je poželjan i potican,
a takvo naizgled slobodno društvo, očito je mnogima predstavljalo svojevrsni
bunt i bijeg od često konzervativnih obitelji. Iako bi Mansonove tlapnje o
rasnim ratovima između crnaca i bijelaca i slične gluposti svako normalan
protumačio kao ozbiljan znak da ga se pošalje psihijatru, članovi
"obitelji" sve to su upijali. Iako je i svima njima bilo i više
nego očito da je Manson iznimno opasan čovjek, nasilni egoist, koji je sve
članove "obitelji" tražio da se odreknu vlastitog ega.
Posve je očito kako je on vrebao osobe bez
stava, sa slabim karakterima, bez samopoštovanja i samopouzdanja, koje je vrlo
lako mogao ne samo manipulirati, već i psihički i fizički zlostavljati (vidimo
tako u jednoj sceni, kad istuče jednu od svojih cura, on krene prosipati mudrost
u stilu da nema razlike u tome da li te voljeni muškarac propisno izbubeta ili
vodi ljubav s tobom, da je to isto). Pratimo u ovom solidnom biografsko -
psihološkoj drami situaciju s obitelji sve do ubojstava 1969. godine, a
premijerno je "Charlie Says" bio prikazan na festivalu u Veneciji.
Kao Manson korektan je posao odradio ne pretjerano poznati britanski glumac
Matt Smith (iako je posve očito da su mu gusta brada i brkovi umjetni), no
problem je što ipak nekako imam dojam da se ni ovaj puta nije uspjeli zaći
dovoljno u dubinu ove poznate priče, već se opet samo zagrebalo po površini, iako je malo drukčiji kut gledanja na situaciju bio dobrodošlo
osvježenje.
Primjedbe
Objavi komentar