OUR TIME / NUESTRO TIEMPO (2018,MEX) - 6,5/10



Meksikanac Carlos Reygadas jedan je od onih filmaša za koje bi se slobodno moglo reći da snimaju filmove samo za sebe. Nema tu spora da je čovjek iznimno talentiran i da su njegovi filmovi vizualno izuzetni (potvrđuju to najbolje nagrada žirija u Cannesu za film "Stellet Licht" te nagrada za režiju u Cannesu za film "Post Tenebras Lux"), no nakon svakog njegovog filma iznad onog koji ga je pogledao u pravilu ostane veliki upitnik. Pitanja što sam ja to sada pogledao i što je pjesnik htio reći neizbježna su i nakon njegovog posljednjeg filma s kojim se predstavio u natjecateljskom programu festivala u Veneciji 2018. godine. "Nuestro Tiempo" ili "Naše vrijeme" barem je, za razliku od nekih prijašnjih mu filmova, narativno linearan, a s gotovo puna tri sata to je i najdulji film koji je do sada snimio.

Očito je da je filozofski pa i estetski najveći utjecaj na Reygadasa imao Andrej Tarkovski jer bi se i za filmove ovog Meksikanca moglo reći da su svojevrsna spiritualna, unutarnja putovanja pod utjecajem egzistencijalističke misli u kojima istražuje teme kao što su ljubav, patnja, smrt i smisao života općenito. Za ovaj film moglo bi se reći i da je najintimniji do sada jer se uz njega samog u glavnoj ulozi pojavljuje i njegova žena Natalia Lopez, inače poznata montažerka kojoj je ovo bilo i prvo glumačko iskustvo, a fu filmu glume i njihova djeca. Reygadas i Lopez su Juan i Esther, supružnici s prilično čudnim odnosom, koji žive na ranču te se bave uzgojem bikova za borbu. Dok se Esther bavi poslovima oko vođenja ranča, svjetski poznati pjesnik Juan zadužen je samo za uzgoj i izbor najboljih borbenih bikova.

Vrlo brzo ćemo shvatiti da imaju ovo dvoje otvorenu vezu i da Juan potiče svoju suprugu na avanture s raznim tipovima koje joj on sam pronalazi, no problemi će nastati kada Esther završi s američkim trenerom konja, a svom mužu ne kaže ništa o tome. Opsesivni Juan ipak sazna za tu ženinu avanturu i počne ga proganjati spoznaja da je to učinila bez njegova znanja, a to će na veliku kušnju staviti i njihov brak i budućnost ranča. Ne znam baš puno ljudi koji bi vlastite supruge stavili u situacije kao što je Reygadas stavio svoju u ovom filmu. Tko će ga znati, možda je ovaj film ljudima bio svojevrsna bračna terapija, no za mene je sve to djelovalo dosta nastrano, perverzno, voajeristički, nelagodno, a neke scene, poput one u kojoj jedan od podivljalih bikova doslovno u komadiće potrga mulu, djelovale su mi ne samo predugo, već i potpuno nepotrebno.

Reygadasu se ne može oduzeti da je autor s nevjerojatnim stilom i s izuzetnim osjećajem za kadrove i kompoziciju. Kao direktora fotografije ovdje je angažirao Diega Garciu (Neon Bull, Cemetary of Splendor, Wildlife, a snimio je i nekoliko epizoda Refnove serije Too Old To Die Young), čija je kamera gotovo pa savršena. Djeluje to od početka nekako umirujuće, na što utječe i spor tempo samog filma, tako da se čovjek nekako uljuljka u tu mirnoću, spokoj života na ranču da bi ga odjednom prenerazila okrutnost. Bilo među ljudima, bilo među životinjama. Ne mogu reći da sam i prije bio neki veliki Reygadasov fan, a nisam to postao niti nakon ovog čudnog, nelagodnog, predugačkog filma o kojem i dalje ne znam što bi mislio, ali koji nakon gledanja još dugo ostaje negdje u tebi. 

Primjedbe