POROROCA (2017,RUM) - 7/10



Constantin Popescu predstavio se 2009. godine zanimljivom komedijom "Prične iz zlatnog doba", kojom se na simpatičan i duhovit način pozabavio urbanim legendarama iz razdoblja komunizma. Stigao je taj film sastavljen od nekoliko kraćih priča u vremenu kad je rumunjski film žario i palio te se i Popescu uspješno ubacio u taj vlak, da bi se nakon sljedeća dva, bitno manje zapažena filma, prebacio na televiziju. Snimio je čovjek u posljednjih sedam, osam godina gotovo stotinjak epizoda različitih serija, da bi konačno snimio još jedan film i to po vlastitom scenariju. I slobodno bi se moglo reći da je "Pororoca" njegov do sada najzreliji film s kojim je uspješno nakon premijere u San Sebastianu (Bogdan Dumitrache nagrada za najbolju ulogu) prošao cijeli svijet putem festivala.

Vjerujem da se mnogi sjećaju teške ruske drame "Bez ljubavi" Andreja Zjagvinceva, koja je bila i nominirana za Oscara, a tematski je "Pororoca" prilično slična ovom daleko uspješnijem filmu. Naravno da Popescu svoju priču nije kopirao od ruskog kolege jer su se oba filma pojavila gotovo istovremeno, no u oba slučaja u središtu priče je nestanak djeteta. I dok smo u "Bez ljubavi" imali roditelje kojima je dijete nestalo usred ružne rastave i za malog ih oboje baš i nije bila pretjerana briga, tek će nestanak petogodišnje djevojčice jednog nedjeljnog prijepodneva u bukureštanskom parku dovesti do raspada obitelji iz ovog filma.

Jer na početku filma Cristinu (Iulia Lumanare) i Tudora (već spomenuti Dumitrache) upoznajemo kao relativno skladan par srednje klase. Iako se da naslutiti da Tudor voli šarati sa strane, on to dobro skriva od svoje žene, a žive oni u stanu u solidnom kvartu u Bukureštu s osmogodišnjim sinom i petogodišnjom kćeri. No, ta obmana o idiličnom životu raspast će se nakon što njihova kćer nestane u parku i to u vrijeme dok ju je Tudor trebao čuvati. Dok je on baljezgao na mobitel, klinka je nestala, a nitko od prolaznika nije primijetio ništa čudno. Naravno da nestanak odmah prijave policiji, naravno da policija radi sve što je u njihovoj moći i naravno da rezultata nema i nema. Cjelokupna situacija polako, ali sigurno počinje unositi potpuni razdor u ovu obitelj, a Tudor, koji se osjeća krivim zbog nestanka kćeri počinje ponirati u potpuno ludilo. Kako vrijeme prolazi on postaje sve luđi i luđi, počinje gubiti vezu sa stvarnošću, a nakon što ga žena i sin ostave, on odluči da će istragu najbolje sprovesti sam jer je sumnjivca već pronašao.

Sve će to voditi do šokantne i strašne završnice, kojoj ustvari mic po mic i vodi ova psihološka drama. Moglo bi se za "Pororocu" reći da je jedan od onih filmova koje sve adute baca upravo na frenetično finale, no do njega treba imati dosta strpljenja. Prvenstveno jer traje ovaj film dobra dva i pol sata u kojima većim dijelom pratimo psihičko poniranje Tudora, koji se iz posve normalnog obiteljskog čovjeka pretvara u potpunu ruinu i manijaka opsjednutog samo pronalaskom nestale kćeri. Kako i psihičku, Tudor doživljava i potpunu fizičku transformaciju, a posebno je zanimljiva scena samog nestanka djevojčice.

Odlučio je taj trenutak Popescu snimiti u jednom kadru i traje taj kadar dobrih 15, možda i 20 minuta. Dok je situacija pod kontrolom i mala se igra u parku i kamera je mirna, no u trenutku dok nestane, i kamera postane nekako shizofrena i izgubljena kao i Tudor, kojeg cijelo vrijeme prati. Ne može se osporiti da je Popescu ovaj film snimio majstorski i da je Bogdan Dumitrache isporučio sjajnu ulogu kao Tudor, no moj najveći problem s ovim filmom je onaj koji i obično imam s filmovima koji traju toliko dugo. Iako su razlozi da film bude toliko dugačak posve razumljivi jer iz trenutka u trenutak mi svjedočimo evidentnom propadanju glavnog protagonista, opet nekako imam dojam da se i ne bi puno izgubilo da je film kraći nekih pola sata. No, i ovako, "Pororoca" je i više nego dobra psihološka drama, koja se na zanimljiv način bavi vjerojatno najvećom traumom koja se čovjeku može dogoditi i u kojoj gotovo na dokumentaristički način pratimo sudbinu čovjeka kojeg će krivnja izjesti do kraja. Uz to, osvojio je ovaj film i dvije nagrade u izboru za najbolji film godine, i to vrlo bitne, a dobili su ih Popescu za najboljeg režisera te Dumitrache za najboljeg glumca. 

Primjedbe