PULSE / KAIRO (2001,JPN) - 8/10



Ponekad mi je ove manje ili više starije SF filmove zanimljivo gledati i iz razloga da vidim koliko su bili točni u predviđanju budućnosti i jesu li se neke od pošasti, užasa i sličnih, uglavnom ružnih stvari, doista i ostvarile. Srećom pa se velika većina tih crnih slutnji iz raznih dostopija još nije ostvarila. Nije nas pogodio nikakav komet, zajebale su se i Maje sa svojom prognozom da nas 2012. čeka smak svijeta i sve ostale babe Vange i slični mudraci. Ako izuzmemo mrtvace koji redovito u Hrvatskoj iz grobova ustaju u vrijeme izbora, nema još ni zombija, a nema još ni neke smrtonosne pandemije koja će uništiti cijelo stanovništvo izuzev nekolicine sretnika. Poznati japanski filmaš još poznatijeg prezimena Kiyoshi Kurosawa (nije u nikakvom srodstvu s legendarnim Akirom, bit će da je to dosta često prezime u Japanu) u svom je možda i najpoznatijem filmu na samom početku trećeg tisućljeća tako prognozirao da će nas glave doći Internet.

Danas je Internet nešto bez čega praktički ne možemo zamisliti živote i gotovo je nemoguće zamisliti što bi se dogodilo da se cijeli Web odjednom sruši. Oni malo stariji sjetit će se kako su nas plašili da bi se ozbiljna havarija mogla dogoditi na prijelazu iz 1999. u 2000. godinu i da će zbog nečega što se tada, ako se ne varam, zvalo, "milenijski bug" doći do rušenja sustava. Znamo da se tako nešto nije dogodilo i još je jedna u nizu apokaliptičnih teorija pala u vodu, no Kurosawa je priču za "Pulse" počeo razvijati kad je Internet još bio relativno mlad i relativna nepoznanica. Kad se nije moglo ni naslutiti kako ćemo nevjerojatnom brzinom svi postati potpuno ovisni o Internetu.

Srećom pa se ni Kurosawina ideja iz ovog filma, u kojem duhovi i demoni upravo preko Interneta kreću u invaziju svijeta nije ostvaria, ako u tu kategoriju ne računamo razne ravnozemljaše i slične imbecile za koje prije pojave Interneta vjerojatno ne bismo ni znali da postoje. Snimio je Kurosawa jedan od jezivijih filmova ovog stoljeća, film prepun suspensea i iščekivanja nečeg zlokobnog i podmuklog, a držao se japanski majstor ovdje starog postulata da je manje ponekad više. Ako već nije, barem za sada, točno predvidio da će nas Internet koštati glave, uspio je pogoditi da bi razvoj Interneta još i više mogao pomaknuti poimanje otuđenosti ili usamljenosti u nikad napučenijem svijetu. Taj strah od nepoznatog, od toga što glavni junaci dviju priča koji se paralelno razvijaju zapravo i ne znaju što očekivati i što ih to planira natjerati da si oduzimaju živote, zapravo stvara i najveću jezivost ovog izvrsno promišljenog, subverzivnog filma koji je premijeru imao u Cannesu.

Gotovo paralelno kad se pojavio "Pulse", snimljen je još jedan kultni japanski horor "Ringu", a ovim je filmovima zajedničko da su oba imali i relativno uspješne američke remakeove. Tematika kojom se Kurosawa pozabavio u "Pulseu" pomalo me podsjetila na filmove koje je tijekom 80-ih godina snimao legendarni kanadski filmaš David Cronenberg. Naravno, ne toliko stilski i izvedbeno, već tematski jer je i Cronenberg u svojim kultnim hororima (sjetimo se samo legendarnog "Videodromea") često publiku uspješno plašio opasnostima moderne tehnologije. 

Primjedbe