ROCKETMAN (2019,GBR) - 8/10



I prije nego što se biografski film o engleskom glazbeniku Eltonu Johnu pojavio, usporedbe s prošlogodišnjim hit-filmom o Freddieu Mercuryju i grupi "Queen" bile su neizbježne. Ne samo zato što je oba filma režirao britanski glumac i redatelj Dexter Fletcher (koji je kod "Bohemian Rhapsody" tijekom snimanja uskočio umjesto Bryana Singera), već i iz razloga što su se producenti nadali da bi na valu uspjeha bio-pica o Mercuryju i "Rocketman" mogao ne samo poharati kino-blagajne, možda i pokupiti kojeg Oscara. Već sada je jasno da "Rocketman" neće zaraditi ni približno kao "Bohemian Rhapsody", koji je na svjetskim kino blagajnama zgrnuo više od 900 milijuna dolara (dok je "Rocketman" prvi vikend u SAD otvorio "tek" sa 25 milijuna dolara), no mislim da neću pogriješiti ako kažem da je "Rocketman" sve ono što "Bohemian Rhapsody" nije i sve ono što je "Bohemian Rhapsody" trebao biti.

I dok je biografski fim o queenovcima dvosatni zašećereni gotovo pa videospot, "The Rocketman" je film koji pokušava dokučiti tko je zapravo Elton John, ekscentrični pop-rock pijanist koji se osim po bezgraničnom skladateljskom, izvođačkom i pjevačkom talentu, isticao i po kičastim kostimima i koji je u jednom trenutku bio zaslužan za čak pet posto svih ploča koje su se prodavale u svijetu. I što je najbolje od svega, taj biografski film uopće i nije klasični biografski film, već bi se "Rocketmana" najbolje moglo opisati kao kombinaciju mjuzikla, glazbene drame i fantazije u kojoj je naglasak stavljen na početnu fazu karijere Eltona Johna i godine vrhunca slave. Za razliku od "Bohemian Rhapsody", gdje je Fletcher u snimanje uskočio kad je njegov kolega Singer već odradio dobar dio posla i gdje nije imao previše mogućnosti utjecati na kreativni proces, u "Rocketmanu" je pokazao jasnu viziju i uspio je snimiti film preko kojeg možemo saznati tko je bio taj (ne)sretni klinac iz Londona po imenu Reginald Dwight, kojeg je cijeli svijet upoznao pod imenom Elton John.


Johnovu priču saznajemo pomalo fragmentarno, od najranijeg djetinjstva kad je prvi put sjeo za klavir pa sve do negdje srednjih godina kad se konačno pomirio sa samim sobom i onim što je. I to preko njegovih pjesama. Svaki trenutak u njegovom životu zapravo je i neka njegova pjesma i pojedini trenuci koji su ga obilježili mogu se pronaći u nekoj njegovoj pjesmi. I ti dijelovi filma snimljeni su gotovo kao klasični mjuzikl, a što je najbolje od svega, John zapravo i nije bio tekstopisac svojih pjesama. Tako upoznajemo i njegov odnos sa čovjekom koji je napisao tekstove praktički za sve pjesme, Berniem Taupinom, tipom koji je prvi Johna prihvatio onakvim kakav jest. Kako i nisam neki fan Johna i njegove glazbe, tako su mi i mnogi detalji iz njegovog života bili dosta nepoznati, no scenarist Lee Hall (Billy Elliot, Put rata, Victoria i Abdul) te Fletcher savršeno su uspjeli prikazati njegovu borbu s nesigurnosti, sramom, strahom i bojazni da nikada neće biti voljen.

I Johnova priča jedna je od onih klasičnih o ljudima koji su imali naizgled sve, a bili su iznimno nesretni i teško su se nosili s teretom slave. Kod Johna je dodatni problem bila nesigurnost, potisnuti strah da će vječno biti sam, pa i sram zbog homoseksualnosti, što se sve nadovezalo na traume iz djetinjstva i nedostatka ljubavi od strane njegovog oca. Osjećaj odbačenosti jer ga je otac još kao dječaka potpuno prekrižio iz svog života, dugo je proganjao Johna te ga je pretvorio u sramežljivog i nesigurnog dječaka, potom i mladića. Kako bi postao Elton John, ekscentrični i kičasti showman, poznat po ekstravagantnim kostimima i flambojantnom ponašanju, morao je zatomiti i "ubiti" Rega Dwighta. Kako je ta priča završila saznajemo zapravo na samom početku kad John u apsurdnom kostimu dolazi na sastanak anonimnih alkoholičara i počinje pričati svoju priču.


Iako ovo nije klasični biografski dokumentarac, u kojem se često isprepliću stvarnost i fantazija, "Rocketman" je film u kojem saznajemo više o glavnom protagonistu od bezbroj onih filmova koji su snimljeni na način da bi doslovno faktografski, dokumentaristički bilježili živote svojih junaka. Tko je Elton John i kako je sramežljivi, ćoravi i zubati gay klinac iz Londona postao jedna od najvećih zvijezda glazbe u povijesti, ono je što zanima autore filma, a ne razne bezvezne anegdotalne situacije. I što je najbolje od svega, u "Rocketmanu" odgovor na to pitanje i dobivamo, makar ono možda i nije u potpunosti točno i ispravno, no ovaj Elton John je čovjek kakvim ga je vidio jedan redatelj s vizijom i ovaj Elton John vjerojatno je iznimno blizak stvarnom čovjeku. Makar i ne izgledao fizički identično kao stvarni čovjek kojeg je impersonirao, mladi britanski glumac Taron Egerton (Kingsman, već je ranije surađivao s Fletcherom u još jednom biografskom filmu "Eddie the Eagle") briljantan je u ulozi Eltona Johna. Unatoč tome što ne izgleda identično Johnu, no na tome se ovaj puta i nije inzistiralo.

Naravno da ima tu određenih sličnosti, ali njegova interpretacija ponajprije počiva na karakternom i psihološkom istraživanju samog lika i načinu na koji su glumac, redatelj i scenarist zamislili Johna. Da bismo povjerovali kako je Egerton doista Elton John nije bilo nužno preuzimanje svih fizičkih karakteristika čovjeka kojeg utjelovljuje i puko maskiranje u njega, već je ovaj glumac zaronio u dubinu i pokušao shvatiti tko je čovjek kojeg glumi. Tako da bih po tom pitanju "Rocketmana" prije usporedio s "Walk the Line", biografskim filmom u kojem je Joaquin Phoenix maestralno odglumio legendarnog Johnnyja Casha. Iako je usporedba možda preteška jer je Phoenix kao Cash je bio nenadmašan, i Egertonov je John prije svega čovjek s problemima, snovima i željama, a tek poslije zvijezda. I ostatak glumačke ekipe bio je na visini zadatka, no najveću počast ovdje treba odati redatelju Dexteru Fletcheru. Čovjek koji je često bio preskakan u odavanju priznanja za "Bohemian Rhapsody" pošto njegovo ime uopće i nije navedeno u kreditima, s "Rocketmanom" je pokazao da je redatelj s nevjerojatnom vizijom, iznimnim talentom, entuzijazmom i sposobnošću kroz ekstravagantan, čak i kičasti stil (sve drugo bi kad je Elton u pitanju bilo pogrešno), snimiti iskren film o glazbenoj zvijezdi koji će biti jako teško nadmašiti.

Primjedbe