ROLLING THUNDER REVUE: A BOB DYLAN STORY BY MARTIN SCORSESE (2019,SAD) - 8/10



Posljednjih godina imamo pravu poplavu i igranih i dokumentarnih filmova o više ili manje slavnim glazbenicima, koncertnih dokumentaraca i svih sličnih varijacija na temu. Nevjerojatnih priča o uspjehu i još nevjerojatnijih priča o neuspjehu, usponima i padovima, a mnogi možda i ne znaju da je jedan od pionira rock - dokumentarizma odnosno rockumentaraca bio Martin Scorsese. Da, isti onaj Martin Scorsese koji je režirao "Taksista", "Razjarenog bika" ili "Goodfellas", autor je možda i najpoznatijih koncertnih dokumentarnih filmova kao što je "Shine a Light", dokumentarac o Rolling Stonesima. Scorsese je veliki zaljubljenik u rock i veliki poznavatelj te scene od samih početaka, a prije više od 40 godina snimio je on i dokumentarni film "The Last Waltz", koncertni doks u kojem je pratio posljednju turneju banda jednostavno nazvanog "The Band", koji će ipak u povijesti ostati upamćen ponajprije kao prateći sastav Boba Dylana tijekom šezdesetih.

Sada se Scorsese odlučio vratiti Dylanu i snimiti koncertni dokumentarac o jednoj njegovoj gotovo pa zaboravljenoj turneji, koja je započela u jesen 1975. godine, a razvukla se sve do kraja svibnja sljedeće godine. Turneja pod nazivom "Rolling Thunder Revue" do danas je uspjela steći mitski status jer se ni godinu dana nakon nastupa na prepunim stadionima, Dylan odlučio vratiti korijenima i nastupati u manjim klubovima i u manjim gradovima po Americi i Kanadi. Stanovnici gradića koje je obuhvatila turneja u prvi mah nisu mogli ni vjerovati da zvijezda poput Boba doista stiže u mjesta kao što su Plymouth, North Dartmouth ili Bangor, a iznenađenje je bilo još veće što je Dylan na turneju poveo praktički cijeli karavanu tadašnje folk - rock scene. Skupa s snjim nastupali su Joan Baez ili Bob Neuwirth, a kako bi svirali u nekom gradiću, okupili bi i lokalne glazbenike, koji bi se dalje s njima zaputili na turneju.

Uz glazbenike bile su u ekipi i neke face s kulturne scene kao što je bitnički pjesnik Allen Ginsberg ili tada mladi pisac i scenarist Sam Shepard, tako da je sve to djelovalo prilično nestvarno. Bilo je to čudno razdoblje jer Vijetnamski rat taman je završio, hipi pokret bio je u silaznoj putanji, a svi ti protestni pjesnici i glazbenici poput Dylana i Baeza kao da su morali pronaći neki novi smisao. I svi ti nastupi bili su prilično neobični jer bi Dylan na pozornicu uglavnom izlazio pod maskom ili lica namazanog u bijeli puder kao članovi Kissa, bila je to čista avangarda ili glazbena comedia del arte, kako je sam Dylan to sve opisao. Cijela ta priča djelovala je prilično nestvarno, kao da su se stvarnost i fikcija potpuno izmiješali, kao da su se sjećanja sudionika ove turneje počela ispreplitati s onim što se uopće nije događalo, da bi se na kraju pokazalo da je ovaj film zapravo nešto što bi se moglo nazvati dokumentarnom fantazijom.

Jer Bob i Martin očito su fino odlučili strolati cijelu ekipu i čak pomalo parodirati cijeli taj sve popularniji žanr glazbenih dokumentaraca, tako da su stvarnu turneju i stvarne događaje odlučili začiniti s dobrom dozom fikcije i fantazije. Ispostavilo se ubrzo da ne samo da se neki od događaja koji se spominju i prepričavaju ovdje nisu dogodili, već da su i neki od likova potpuno izmišljeni i odglumljeni. Naravno, preporučujem svima onima koji planiraju gledati ovaj dokumentarac da ga prvo doista i pogledaju, a tek kasnije, ukoliko ih to naravno zanima, krenu istraživati što je i tko stvarnost, a što plod vrhunske zajebancije kreativnog dvojca. Ispostavilo se tako da je "Rolling Thunder Revue" potpuno neobična kombinacija dokumentarca i mockumentarca, kojom kao da se željelo prikazati koliko se neki događaji kroz godine zaboravljaju i koliko smo skloni preuveličavati ili pretjerivati oko nečega što možda smatramo važnim.

Koncertna turneja koja je nekoć možda i djelovala nevjerojatno bitno, do danas je potpuno izblijedjela iz pamćenja i nešto lijepo što smo doživjeli u mladost uvijek ćemo, makar i podsvjesno i nenamjerno, uvijek pokušati prikazati još ljepšim, odnosno dodatno ćemo začiniti tu uspomenu. Tako je i Scorsese na genijalan način odlučio začiniti priču o ovoj turneji, a hodajuća legenda kao što je Dylan vjerojatno nije puno dvojio o toj ideji. Iako je cijela ova turneja činjenica, iako je činjenica i da je na toj turneji sudjelovao veliki broj zanimljivih i živopisnih ljudi, sve je to još podebljano nekim totalno ludim, a izmišljenim pričama, pričama kakve u pravilu očekujemo u sličnim filmovima. Samo, ovaj puta teško je razlučiti što se tu stvarno dogodilo, a što ne, osim da je bio ovo jedan izniman koncept, koji ni trenutka ne gubi na tempu unatoč trajanju od dobrih 140 minuta te je svejedno sjajan hommage velikom pjesniku i čovjeku kao što je Bob Dylan.

Primjedbe