Američki san odavno je duboko utkan u američko
društvo i bila je ta složenica ono što je oduvijek privlačilo mnoge u tu daleku
zemlju. I dok je nekad američki san nekad pretpostavljao da uz vrijedan i
naporan rad čovjek ima priliku uspjeti, živjeti pristojan život i skrbiti za
svoju obitelj, a kroz generaciju, dvije možda dođe i bogatstvo i posao koji si
ti pokrenuo, tvoja djeca ili unuci možda i uspiju oploditi, danas je ta fraza
dobila posve novi smisao. Jer tko će danas strpljivo raditi i boriti se da bi
njegova djeca ili unuci možda to uspjeli oploditi kad se do bogatstva možeš
dokopati preko noći. Da se razumije, ne bih ni ja imao ništa protiv dokopavanja
bogatstva u kratkom roku, sumnjam da bi se itko tome usprotivio, no ipak sam
svjestan da se to neće dogoditi i nisam jedan od onih koji se time zamaraju i
opterećuju. No, glavni dvojac iz ove kombinacije trilera i komedije snimljene u
kanadsko - belgijskoj produkciji, ima opaki plan za ekspresno bogaćenje i
uvjereni su da će u tome i uspjeti!
Vincent (Jesse Eisenberg) i Anton Zaleski
(Alexander Skarsgard) bratići su podrijetlom iz Rusije, koji žive u New Yorku i koji zajedno rade za
neki hedge-fond (ili tako nešto, nemojte me držati za riječ, nije baš da najbolje raspoznajem te neke poslove). I dok je Vincent jedan od onih brbljavih i
slatkorječivih tipova, pravi hustler s idejama i s umijećem prodavanja muda pod
bubrege, Anton je matematički i programerski genijalac, koji radi na sistemima
optičkih kablova. Iako nisam neki stručnjak za tehnologiju i u svim tim
modernim kerefekama se baš i ne snalazim najbolje, toliko sam uspio shvatiti da
je brzina optičkih kablova u tom dioničarskom volstritaškom poslu iznimno brza.
Što veća brzina optičkih kablova, to su prije dostupne informacije, a svaka
milisekunda brzine vjerojatno znači i milijarde dolara jer oni koji prije
dobivaju korisne infoe su u prednosti u odnosu na one kojima informacije stignu
koju sekundu kasnije. Pa tako su Vincent i Anton došli na ideju da bi oni sami
mogli razviti najbrži optički kabel, koji će se protezati od Kansas Cityja pa
do New Yorka, a naravno da su to odlučili raditi iza leđa svoje šefice, Eve
Torres (Salma Hayek, koja me pomalo ovdje podsjetila na Cruellu de Ville iz 101
dalmatinca).
Uspio je Vince pronaći i investitora, koji će
financirati taj ne samo skup, nego i iznimno zahtjevan posao provlačenja kabla
od Kanzasa preko Apallachian Mountains sve do New Yorka i bratići odlučuju dati
otkaz i posvetiti se svom biznisu. No, jasno da će njihova šefica shvatiti da
dvojac nešto kuha, tim više jer joj je Anton bio glavni matematičar i prvi
stručnjak za brzinu, optiku i kodove. Kako je uvjerena da je dvojac ukrao
kodove koje smara intelektualnim vlasništvom svoje firme, krenut će gđa Torres
opasno za njima, no neće to biti jedini problem s kojim će se ovi poduzetni
bratići susresti. Pokazat će se da je zalogaj koji su zagrizli možda i prevelik
za njih, no bez obzira na cijenu i bez obzira na sve prepreke, oni su odlučili
svoj san izgurati do kraja pa makar ih to koštalo svega, pa i zdravlja,
obitelji i života. Iako je priča koju je napisao i režirao kanadski filmaš Kim
Nguyen (War Witch, Eye on Juliet) fikcionalna, "Projekt kolibrić"
jedan je od onih filmova u kojima fikcija izvrsno imitira stvarnost. Eto, do
samog kraja filma bio sam uvjeren da je to jedan od onih filmova snimljenih
prema istinitom događaju i istinitoj utrci u modernoj brzini veza, no
ispostavilo se da je ova priča samo autorova refleksija stvarnosti. I to
izvrsna.
Uspio je Nguyen ovdje jako dobro stopiti triler,
dramu i komediju i film je to iznimno brzog tempa i ritma, koji ne nudi ni
trenutka za predah. Uz to, "The Hummingbird Project" je i više nego
uspješna društvena kritika i satira te čak i moderna parafraza biblijske priče
o neravnopravnoj borbi Davida i Golijata. Jer Vince i Anton, sami za sebe
ističu (iako to baš i nije stopostotna istina pošto iza sebe imaju investitora
koji je multimilijarder) da su oni David i vjeruju da će s praćkom uspjeti
pogoditi u oko Golijata, odnosno velike tvrtke s puno većim budžetima i puno
boljom infrastrukturom. Upravo ta neravnopravna borba i svojevrsna želja za
osvetom bivšoj šefici koja ih je debelo podcijenjivala i na temelju njihovog
(prvenstveno Antonovog) znanja zgrtala milijune, a njima ostavljala mrvice, ono
je što ih pokreće. Želja da drugima, ali i samima sebi pokažu da su sposobni
izvesti ovakav suludi pothvat, ono je što ih tjera i preko krajnjih granica, no
na kraju će se uvijek postaviti pitanje je li sve to vrijedilo ove muke?
Vodeći glumački dvojac sasvim je solidan i
upečatljiv. Dok je Eisenberg (Zuckerberg iz Fincherove "Društvene mreže)
gotovo u svom standardnom elementu, brbljav, jezičav i ubrzan, Skarsgard (ima
tih Skarsgarda u zadnje vrijeme skoro ko Baldwina 90-ih, ovo je onaj iz Big
Little Lies i Tarzana) je gotovo neprepoznatljiv. S frizurom političarkom i
skriven iza debelih pepeljara od naočala, ovaj grmalj od čovjeka sada je gotovo
pa klasična geekovska zbunjola. Jedan od onih asocijalnih tipova koji su cijelo
vrijeme u brojevima i nekim proračunima i prilično su nespretni u komunikaciji s
ljudima, a bez obzira što je visok gotovo dva metra, Anton je jedan od onih
potpuno splašenih tipova koji stalno paničari i boji se vlastite sjene. Upravo
takav dvojac genijalnih luđaka upustit će se u poduzetnički pothvat stoljeća, u
ludu vožnju za koju ni ne shvaćaju da je nemjerljivo veća od njih samih, u
ringišpil koji će ubrzo podivljati i potpuno će se oteti kontroli i uz koji će
se obojica potpuno pogubiti.
Primjedbe
Objavi komentar