THE LAST NOTE (2017,GRČ) – 7,5/10




 
Tijekom Drugog svjetskog rata nacisti su na okupiranim područjima imali i više nego brutalan način discipliniranja i kažnjavanja onih koji bi se usudili napasti ih ili su izvodili diverzije. Kad bi neki partizanski odred ili neka slična grupacija izvela napad na naciste i ubila kojeg od njih, Nijemci bi za uzvrat iz odmazde smaknuli na desetke civila ili zarobljenika koji u pravilu s napadom i nisu imali na veze. Na taj su način nacisti dodatno tjerali strah u kosti domicilnom stanovništvu na okupiranim područjima i odvraćali ih da se angažiraju u narodnooslobodilačkim borbama, no danas znamo da ni uz takve strašne mjere nisu uspjeli u svojim nakanama. Kako je funkcionirao taj sustav odmazda fino prikazuje grčki veteran Pantelis Voulgaris, autor koji se već sredinom 60-ih godina prošlog stoljeća predstavio kratkim i dokumentarnim filmovima da bi se potom prebacio na igrani film.

Najčešća tema kojom se Voulgaris bavio bio je upravo II svjetski rat na prostoru njegove zemlje te su neki njegovi raniji filmovi bili i u konkurenciji za Zlatnog lava u Veneciji ili Zlatnog medvjeda u Berlinu, a "The Last Note" bio je i kandidat za grčki film godine. Tu nagradu Voulgaris nije osvojio, ali zato je nagradu za glumca godine osvojio Andreas Konstantinou, koji je ovdje utjelovio glavnog protagonista, odnosno zarobljenog komunista Napoleona Soukatzidisa. Napoleon ima tu sreću ili nesreću što je jedan od rijetkih zarobljenika koji znaju njemački jezik i zapovjednik zatvora angažira ga kao prevoditelja u koncetracijskom kampu Chaidari u kojem se nalazi velik broj zarobljenika.

Snimljen je ovaj film prema istinitim događajima i prema stvarnim ljudima, komunistima i partizanima koji su završili u logoru početkom 40-ih nakon što su nacisti okupirali Grčku. Iako su bili u logoru, ti su grčki komunisti nekako uspijevali komunicirati s kolegama na slobodi, a problemi za njih su nastali kad su te kolege na slobodi izvele diverziju i ubile četiri njemačka vojnika. Za odmazdu je uslijedila kazna i određeno je da će za svakog ubijenog Nijemca biti streljano 50 grčkih zarobljenika. I tu se opet vraćamo na prevoditelja Napoleona, koji je zahvaljujući poznavanju njemačkog jezika prvi shvatio što se sprema.

"The Last Note" je još jedan od onih filmova o junaštvu i neslomljivom duhu za vrijeme najgorih mogućih vremena i uz nagrađenog Konstantinoua jako dobru ulogu je isporučio i poznati njemački glumac Andre Hennicke (Der Untergang, Pandorum, Victoria) kao zapovjednik logora Max Fischer. Upravo je odnos između dvojice pravnika po struci, zarobljenika i sadističkog zapovjednika u prvom planu. Vidimo koja je to bila razina manipulacije i ucjena kojoj je Napoleon bio podvrgnut od strane Fischera kako bi izdao svoje suborce i na koji način ga se pokušavalo prisiliti da surađuje s Nijemcima, no ovaj čovjek na to nije htio pristati. Iako na trenutke ova povijesna ratna drama možda i prelazi onu nevidljivu granicu patetike, riječ je o emotivnom i potresnom filmu, koji ne bi trebao razočarati one koji vole ovakve ratne priče. 

Primjedbe