THE MUSTANG (2019,SAD) - 8/10



Laure de Clermont - Tonnerre još je jedna u nizu glumica koje su se odlučile okušati i u režiji, a ova ne pretjerano poznata mlada Francuskinja za svoj scenarističko - režijski debi definitivno zaslužuje palac gore. Još 2014. godine Clermont je debitirala na Sundance film festivalu kratkim filmom "Rabbit" o zatvorenici koja je ušla u fazu socijalizacije preko programa s kućnim ljubimcima, a u međuvremenu je otkrila da u američkoj saveznoj državi Nevadi postoji donekle sličan program. U tamošnjem zatvoru, robijašima je dana prilika da se ponovno pokušaju integrirati u društvo kroz program dresure divljih konja (mustanga), kojih očito po američkim divljinama ima još dosta. Nakon što takve "slobodne" konje uspiju uhvatiti, jasno da ih treba pripitomiti i zauzdati za daljnje korištenje, a na tim zadacima očito u ovom dijelu Amerike rade i zatvorenici.

Putem Sundance instituta Clermont su odobrena i sredstva za priču i razvoj scenarija, a na kraju su joj upomoć priskočili Norvežanka Mona Fastvold (skupa s Bradyjem Corbetom napisala "Childhood of a Leader") te ugledni britanski scenarist i dramatičar Brock Norman Brock (Bronson). U središtu priče je zatvorenik po imenu Roman Coleman, težak tip pun bijesa, gnjeva, ljutnje, koji odaje dojam da ne želi više imati veze ni sa kim i da ga zanima samo samoća. Djeluje on kao da mrzi cijeli svijet, a ponajviše samoga sebe, teško se kontrolira i ima ozbiljnih problema s ponašanjem. U početku ne znamo ni zašto je Roman, koji upravo izlazi iz samice, završio u prdekani i koliko će ondje morati ostati, no ubrzo ćemo doznati da je zatvoren na 12 godina nakon što je divljački pretukao suprugu, koja je potom završila u komi s ozbiljnim povredama mozga.

Iako Roman djeluje kao jedan od onih tipova kojem na čuvanje ne biste ostavili  ni potrošenu žvakaću gumu i on ne odaje dojam da se želi reintegrirati u društvo, prvenstveno jer zbog kratkog fitilja i nasilnih sklonosti strahuje da bi nekog ponovno mogao ozlijediti, ući će na kraju u ovaj program. Prvo na poslovima čišćenja štale, a zatim će ga stari i živčani rančer Myles (još jedna fina uloga za dobrog, starog Brucea Derna) baciti u vatru. Romanu će na dresuru biti dan podjednako neobuzdani i divlji konj, kojeg ovaj u pet tjedana treba istrenirati kako bi postigao što bolju cijenu na aukciji. Kako Roman do sada nije imao nikakvih iskustava s konjima, jasno da će to u početku ići jako teško, tim više jer je dobio divljaka od konja kakvog i zaslužuje, no ipak će jedno uz drugo početi nekako funkcionirati zajedno.

Iako nije ovo jedna od onih tipičnih "feel-good" životinjskih priča, "The Mustang" je emotivna, realistična, autentična, potresna i prilično sirova drama, koja je doista snimana u zatvoru u Nevadi i dobar dio statista bili su stvarni zatvorenici. Clermont je pokazala da je talentirana redateljica i snimila je ovu dramu s iznimnim stilom i mjerom, no najveće zasluge zašto ovakva priča, kakvu smo u globalu mogli vidjeti stotinu puta, ima donekle svježu i novu perspektivu, pripadaju glavnom glumcu. Belgijanac Matthias Schoenaerts predstavio se 2011. u za Oscara nominiranom belgijskom filmu "Bikova glava", a od tada njegova karijera nezaustavljivo ide prema naprijed. Nastupio je u međuvremenu u brojnim i američkim i europskim produkcijama i čovjek doista pažljivo i pametno bira uloge, a uloga bijesnog robijaša Romana kao da je stvorena za njega. 

Primjedbe