ALL THAT JAZZ (1979,SAD) - 8/10



Ne znam baš da postoji puno filmaša koji su sami sebi podignuli spomenik i snimali filmove inspirirane vlastitim životima, a među takve rijetke zvijerke ubraja se Bob Fosse. Stvarno se ne mogu sjetiti je li još neki više ili manje poznati autor snimio film temeljen na vlastitom životu, no čovjek koji je sa "Cabaretom" pred nosom pokupio Francisu Fordu Coppoli Oscara za režiju "Kuma" zaključio je najkreativnije desetljeće u svom životu poluautobiografskom mjuzikl fantazijom. Iako na prvu snimanje filma o vlastitom životu može djelovati pretenciozno, Fosse je pokazao i iznimnu dozu samokritike i autoironije te je snimio nevjerojatnu fantaziju koja na prvu možda i djeluje razbarušeno i divlje, no bilo je sve to u detalja promišljeno. "Sav taj jazz" možda je i najbolji primjer jasne Fosseove autorske vizije i bez obzira koliko on djeovao tašto, samoljubivo i samodopadljivo, bio je on jedan od onih perfekcionista i radoholičara, a to ga je na kraju, u kombinaciji s lijekovima, alkoholom, drogama i cigaretama, koštalo zdravlja.

Iako se za Fossea slobodno može reći da je on čovjek koji je promijenio lice američkog show-biznisa pošto je paralelno sa snimanjem filmova i dalje radio najuspješnije broadwayske predstave i mjuzikle, on je nevjerojatno ciničan prema tom svijetu kojeg poznaje u dušu. Jednako koliko on savršeno dobro pliva u svijetu prijetvornosti, laži i lažnog sjaja, on osjeća kao da ga sve to guši i ubija, no jednostavno si ne može pomoći. Strah da ne bude konvencionalan i strah da ne upadne u prosječnost bili su jači od sveg ostalog, a sedamdesete godine slobodno se u američkom show-bizu mogu nazvati godinama Boba Fossea. On se kao i u stvarnosti doslovno držao one slavne rečenice iz svog vjerojatno najpoznatijeg filma "Život je cabaret" te je ne samo upadao iz veze u vezu nego bi u današnjim uvjetima vjerojatno bio prokazan kao jedan od onih grabežljivaca, pošto se podrazumijevalo da su sve glumice koje su željele glavne uloge u njegovim predstavama, s njim morale i spavati.

Filmski Bob Fosse ovdje se naziva Joe Gideon (Roy Scheider) i on je kazališni i filmski redatelj te koreograf koji istovremeno postavlja najnoviji broadwayski mjuzikl i montira svoj posljednji film. Joe je radoholičar koji puši jednu za drugom cigaretom, a ne može funkcionirati bez dnevne doze lijekova poput deksedrina, ali i seksa. No, najveći Gideonov show je njegov život jer on uz sve profesionalne zadaće mora istovremeno balansirati i obveze sa svojom puno mlađom djevojkom, bivšom ženom i kćeri. Sve one shvaćaju da je Joe stigao do samog ruba i da će, ukoliko nastavi ovim tempom i stilom, vrlo brzo izgoriti i sve one pokušavaju ga izvući s ruba ponora. On istovremeno stalno koketira s anđelicom smrti koja se naziva Angelique (Jessica Lange) i koja ga stalno vabi da prijeđe na drugu stranu, a njegovo fizičko stanje rapidno se pogoršava.

Dobio je "All That Jazz" četiri Oscara (produkcijski dizajn, kostimi, montaža i originalna glazba), a bio je nominiran za najbolji film, glavnog glumca, scenarij, režiju i fotografiju te je skupa s Kurosawinom "Kagemushom" osvojio Zlatnu palmu u Cannesu. Strukturalno se ovaj film često uspoređuje s Fellinijevim remek djelom "Osam i pol", a Stanley Kubrick je jednom istaknuo da je "Sav taj jazz" jedan od najboljih filmova koje je ikada gledao. Bio je ovaj film ujedno i posljednji veliki i važan film koji je Bob Fosse uspio snimiti jer je 80-ih godina snimio tek jedan prosječan film (Star 80), a crne slutnje koje si je sam predvidio u "All That Jazz" doista su se i ostvarile 1987. godine kad je umro od infarkta kad je s bivšom suprugom Gwen Verdon išao na premijeru mjuzikla kojeg je postavio. 

Primjedbe