M (1931,NJE) - 9/10



Bio je ovo prvi zvučni film njemačkog majstora ekspresionizma Fritza Langa i film za koji je stari majstor kasnije istaknuo da mu je to najdraži i najbolji film koji je ikada snimio. Svaka čast i "Metropolisu" i "Dr. Mabuseu", ali i meni je ovaj mračni triler o serijskom ubojici koji hara Berlinom početkom 30-ih godina prošlog stoljeća daleko najbolji Langov film od svih koje sam do sada pogledao. Iako je od njegovog snimanja prošlo već gotovo 90 godina, "M" danas, za razliku od dobrog dijela filmova snimanog u tom razdoblju, ne djeluje nimalo arhaično. Naprosto je nevjerojatno kako ovaj film i tematski, ali i vizualno posve aktualno djeluje i danas, a "M" je i dalje jedan od najboljih prikaza njemačke prednacističke Njemačke. To društvo koje je potpuno izgubilo povjerenje u sve institucije, društvo uništeno ekonomskom krizom, društvo koje je izgubilo sve vjere da se problemi mogu rješavati na institucionalan način i društvo koje kao da čeka kad će se pojaviti spasitelj. Spasitelj koji će ih sve izliječiti od frustracija.

Radnja filma "M" vrti se oko serijskog ubojice. I to ne bilo kakvog serijskog ubojice, već tipa koji otima i ubija djecu. Jasno da će se vrlo brzo Berlinom proširiti panika, zavladat će strah i paranoja. Svi će u slučajnim prolaznicima iz ovih ili onih razloga vidjeti ubojicu, a situacija će postajati sve gora, jer unatoč pravom opsadnom stanju, ubojica će nastaviti sa svojim krvavim pohodom. Kako je "M" bio prvi zvučni film koji je Lang snimio i kako je u to vrijeme bilo to nešto posve novo, jasno da je on odlučio eksperimentirati. Tako je iz opera posudio upotrebu lajtmotiva, odnosno ubojica (kojeg je sjajno utjelovio Peter Lorre, glumac koji je poput Langa preselio u SAD kad su nacisti i Hitler počeli preuzimati vlast) konstantno fućka poznatu melodiju iz Griegovog "Per Gynta", a kasnije će se ta melodija pojavljivati svaki put kada se ubojica pojavi. Posebno je zanimljivo što je Lorre bio jedan od onih tipova koji nisu znali ili mogli fućkati pa je taj zadatak umjesto njega odradio sam Lang.

Iako su nacisti na vlast u Njemačkoj stigli tek koju godinu kasnije nakon što je snimljen "M", upravo zbog nacista malo je nedostajalo da do snimanja ovog filma uopće i ne dođe. Nakon što je u berlinskim novinama 1930. godine objavio da će tema sljedećeg njegovog filma biti ubojstva djece, Lang se našao u ozbiljnim problemima jer je počeo primati prijeteća pisma, a tada najveći Staaken Studios odbio mu je dati prostor za snimanje na korištenje. Kasnije se ispostavilo da je šef tog studija bio ne samo simpatizer nacizma, već i član nacističke stranke te da se stranka pribojava da će u svom filmu, koji se u originalu trebao zvati "Ubojica među nama", naciste prikazati kao te ubojice. Na kraju se "gospodar tame", kako su nazivali Langa, uspio snaći i film je u šest tjedana snimio u studiju izvan Berlina. Danas se "M" smatra jednim od najutjecajnijih i najvažnijih filmova svih vremena i filmom kojim je zacrtan put jednom od najtipičnijih američkih žanrova, film - noiru, a kad je stigao u Hollywood, Lang je postao jedan od najvećih majstora tog žanra.

Primjedbe