Sergej Paradžanov bio je veliki sovjetski
režiser kojeg su podjednako svojatali i Armenci pošto je bio armenskog
porijekla, Gruzijci pošto se rodio u Tbilisiju te Ukrajinci pošto je ondje
proveo dobar dio života, sve dok nije bačen u zatvor i protjeran iz Kijeva
nazad na Kavkaz. Sa svojim avangardnim stilom i prokovativnim temama nije bio
baš ovaj filmaš po volji komunističkim aparatčicima, vjerojatno dobrim dijelom
i iz razloga jer nisu ni shvaćali njegove filmove. A čim je nešto nejasno,
pomalo ezoterično, mistično ili simbolično, a ne socrealistično, mora biti i
subverzivno te podrivati sovjetsku vlast, mislili su vjerojatno ti tipovi, koji
su Paradžanovu već potkraj 60-ih ne samo zabranili snimanje filmova, već ga i
bacili u zatvor.
Zadaće da snime biografski film o slavnom
kolegi, uhvatili su se tako armensko - francuski filmaš Serge Avedikian i
ukrajinska dokumentaristica Olena Fetisova. Avedikian je sam i odglumio
Paradžanova, tu najtragičniju figuru sovjetske kinematografije, čiji su se
filmovi na zapadu prvi puta mogli vidjeti tek potkraj 80-ih. Kako je Paradžanov
bio sve samo ne običan tip i sve samo ne običan autor, jasno da su autori
odlučili snimiti priično neobičan film jer sve drugo bilo bi pogrešno. Pratimo
u ovoj pomalo nadrealističkoj biografiji život slavnog umjetnika od trenutka
kad je odlučio da više ne želi snimati filmove u soc-realističkom stilu pa sve
do pred smrt, odnosno do raspada Sovjetskog saveza. Iako je autorski dvojac
uspio svog junaka prikazati kao vizionara koji je bio ne samo ispred svog
vremena, već i kao tipa koji nije mogao funkcionirati u rigidnom totalitarnom
sustavu u kojem nije bilo slobode, nešto mi je ipak falilo ovdje da bi
"Paradžanov" zaslužio i boju ocjenu. Nažalost, pokazao se ovaj film
ipak nešto ispod očekivane razine, što je velika šteta jer Paradžanov je doista
tip koji zaslužuje pravi film.
Primjedbe
Objavi komentar