COBAIN (2018,NIZ) - 6,5/10



Odmah u startu razočarat ću sve one koji su se možda ponadali da su Nizozemci odlučili snimati biografski film o Kurtu Cobainu. Glavni junak ove socijalne drame je 15-godišnjak koji je doduše dobio ime po prezimenu neprežaljenog frontmena legendarnog grunge banda iz Seattla, Nirvane, no to mu ime nije donijelo ništa dobrog u životu. Kako sam Cobain kaže u jednom trenutku, tko uopće djetetu daje ime po tipu koji si je sačmaricom prosvirao mozak, a nakon nekog vremena ćemo shvatiti tko je ta osoba koja je ovom nesretnom klincu dala ovo prilično neobično ime. Cobainova majka je narkomanka i bivša prostitutka, koja je sada ponovno trudna, a svog je sina ona odavno ostavila u sirotištu. Selio je dječak iz doma u dom, iz udomiteljske obitelji u udomiteljsku obitelj, a izgleda da mu se sada sprema nova selidba, no on baš i nije time posebno oduševljen. Iako je Cobain jedan od onih nesretnih, izgubljenih, nesređenih, ali i naivnih, neshvaćenih i još neiskvarenih i dobroćudnih klinaca, on će si dati zadatak svoju mamu, ženu koja se i dalje ne trijezni iako je već u poodmakloj fazi trudnoće, izvesti na pravi put.

Paralelno s tim on će početi raditi za svodnika koji je nekada podvodio njegovu majku, a sada ima novu "ergelu" prostitutki. I to ne onih prostitutki koje se smiješe znatiželjnim turistima iz izloga amsterdamskih četvrti, već onih ilegalnih prostitutki iz Rumunjske, ostatka istočne Europe i Afrike, koje on tijekom noći podvodi kamiondžijama na parkiralištima. Naći će se ovaj dječak vrlo mlad u raljama života i na svojoj će koži morati naučiti što nosi život, a unatoč tome što ova socijalna drama pomalo glavinja i s ritmom i što mi se čini da ima dosta problema sa scenarijem, posebno u završnici koja se nekako uopće ne uklapa u ostatak filma, bilo je ovo ipak sasvim solidno. Ugledna nizozemska fimašica Nanouk Leopold snimila je ova film prema scenariju svoje producentice Stienette Bosklopper, kojoj je "Cobain" bio i prvi scenarij koji je ikada napisala (ili barem prvi po kojem je snimljen film), a snimljen je ovaj film u gotovo pa tipičnom europskom doku - dramatskom stilu.

Imamo tu puno kamere iz ruke, radnja se otvara polako i posve je očito da su za Leopold po pitanju filma glavni uzori braća Dardenne iz susjedne Belgije, složna braća koja su tematiku socijalnih drama o ljudima s margina društva praktički usavršili i stvorili poseban žanr od toga. Jasno da djeluje sve ovdje, do same završnice, potpuno realistično i uvjerljivo, stvarno je to jedna od onih priča za koje je lako povjerovati da su se ili dogodile ili se upravo negdje događaju. Premijerno je prikazan "Cobain" na festivalu u Berlinu u 2018. godine i to u sekciji filmova za djecu i tinejdžere (nisam baš siguran da je ovaj klasični europski art-house uradak posebno primjeren za 14-godišnjake), iako je ovo prvenstveno film za odraslu i zreliju publiku. Ne samo zato jer će mlađahni Cobain, kojeg je zbilja sjajno utjelovio debitant Bas Keizer uz prostitutke doći do svojih prvih seksualnih iskustava, već i zato što je to tematski i izvedbeno ipak film za nešto zreliju publiku.

Upravo je Keizerova izvedba ono što ovom filmu daje prolaznu ocjenu i iako je očito kako je njegov lik i dalje još najobičniji klinac, on to na sve načine pokušava zamaskirati i pokazati se puno starijim i zrelijim nego što doista jest. Tako i njegov imidž i stil sugeriraju da on još ne zna bi li izgledao poput nekog od idola iz djetinjstva kao što je David Beckham, a očito još nije odlučio ni preuzeti tipični gangsterski stil trenirki i zlatnih lančuga, već izgleda kao da je negdje na pola puta po tom pitanju. I po tome se vidi da je on dosta zbunjen i izgubljen i u potrazi za vlastitim identitetom, u čemu mu nimalo ne pomaže njegova majka koja se ponaša još djetinjastije i neodgovornije od jednog 15-godišnjaka. No, koliko je Cobain rastrgan između ljubavi i privrženosti jedinom roditelju kojeg pokušava izvesti na pravi put i življenja vlastitog života i pronalaska svog puta, toliko je strašno i gledati tu ženu za koju se steče dojam da joj je važnije od svog maloljetnog sina izvući novac kako bi mogla kupiti drogu, no što joj je važnije provoditi vrijeme sa svojim djetetom.  

Primjedbe