PAUSE (2018,CYP) - 7,5/10



Ciparska Grkinja Tonia Mishiali, kao scenaristica i redateljica s potencijalom predstavila se već odavno nizom kratkih filmova za koje je osvajala nagrade na festivalima kao što su Locarno, Palm Springs pa i Sarajevo, a i sa svojim debitantskim dugometražnim ostvarenjem nastavlja ona u istom stilu. Socijalna problematika i uloga žene u modernom društvu i dalje su teme koje je najviše intrigiraju, a upravo njima se bavi i u filmu koji je predstavila na još jednom uglednom festivalu, onom u Karlovym Varyma u Češkoj. Junakinja ovog filma je žena u (od oka) kasnim pedesetim godinama života, kućanica Elpida (Stela Fyrogeni) koja je doslovno zaglavila u životu. Film otvara scena njenog posjeta liječniku koji je obavještava da je ušla u menopauzu (od tuda, bit će, i naziv filma) i da sada može očekivati da će sve ići na gore.

No, koliko je to uopće moguće u životu ove žene pošto joj i do sada nije bilo bajno jer nakon što je kćer odselila, ostala je ona sama s mužem Costasom. Kako Elpida nikada nije radila, ona je potpuno ovisna o svome mužu financijski, a vrlo brzo da se naslutiti da se ovo dvoje ljudi jednostavno ne podnosi. Costas uživa u tome što mu je žena podčinjena i što ovisi o njemu te je on jedna od onih klasičnih sirovina, nasilnika koji daleko više od žene cijeni svog papagaja. Žena je za njega stvorenje koje mu pere, čisti, kuha i sve ostalo, a s takvim bijednim životom i Elpida kao da se pomirila. Ipak, ni ona takav monotoni i bijedni život više ne može trpjeti i odlučila je dosta. Krenut će ona na muževo ponašanje odgovarati jednakom mjerom i naprosto je užasavajuće kako će ovo dvoje ljudi jedno drugome pokušavati napakostiti što je više moguće. Sve više će se u Elpidi razvijati ideja kako bi se trebala riješiti muža, kako bi mu trebala ukrasti novac koji skriva pod krevetom, pobjeći, a kako će njezino mentalno zdranje propadati, tako će se sve više ispreplitati stvarnost i fikcija. 

Uklapa se donekle "Pause" i tematski i stilski u grčki čudni val, a moglo bi se reći da je Mishiali snimila prilično šokantan, ali realističan portret patrijarhalnog društva u kojem žena nema apsolutno nikakva prava u zajednici deklarativno jednakopravnih ljudi. Djeluje sve ovo čak i prerealistično i prestvarno i ne razlikuje se taj mentalni sklop njenog muža, ali i nje same, od onoga što imamo prilike gledati i na našim prostorima. I sama autorica je potvrdila kako je inspiraciju za ovu priču pronašla u okruženju vlastitog odrastanja, kada su žene bile potpuno marginalizirane i u potpuno podčinjenom položaju, a takvo stanje stvari uzimalo se zdravo za gotovo, kao nešto posve normalno. Sjajan posao je kao Elpida (njeno ime bismo na hrvatski preveli kao Nada, u čemu ima jako puno simbolike) odradila glumica po imenu Stella Fyrogeni, ciparska prvenstveno kazališna glumica, kojoj je ovo (ako je vjerovati IMDB-u) bila jedna od prvih glavnih uloga na filmu još od devedesetih. No, da ne bude "Pause" samo gotovo pa dokumentarističko prikazivanje stvarnog problema ove žene i slijepe životne ulice u kojoj je zaglavila, pobrinula se Mishiali s finom, sporogorećom psihološkom transformacijom svoje junakinje. 

Primjedbe