Danny Boyle jedan je od onih autora koji je
britanski film uveo u 21. stoljeće, a ono što za moderni američki film predstavljaju
braća Coen i Quentin Tarantino, to su u britanskom filmu upravo Boyle i Guy
Ritchie. Ovaj crnohumorni krimić bio je i prvi dugometražni film koji je Danny Boyle snimio, a kako je sam redatelj istaknuo, da nije bilo "Shallow
Gravea", vjerojatno ne bi bilo njegovog i danas najpoznatijeg filma,
"Trainspottinga". Bio je "Shallow Grave" ujedno i
komercijalno najuspješniji britanski film snimljen te godine, a dobio je i
nagradu britanske filmske akademije za najbolji britanski film godine. Iako je
bio već u kasnim tridesetim godinama života, daleko od toga da je Boyle i prije
snimanja ovog filma bio nepoznat u filmskim i televizijskim krugovima pošto je
godinama bio zaposlen na BBC-u kao
producent i redatelj, a bio je "Shallow Grave" i početak njegove duge
i plodonosne suradnje sa scenaristom Johnom Hodgeom, koji je napisao scenarije
i za kasnije Boyleove filmove kao što su ne samo "Trainspotting", već
i "Žal" i "A Life Less Ordinary".
Bilo je "Sasvim malo ubojstvo", kako je ovaj film preveden u nas, ujedno i prvi u kojem smo
imali priliku vidjeti Ewana McGregora, glumca koji se također proslavio u
"Trainspottingu", a i ovdje se radnja odvija u glavnom gradu Škotske,
Edinburghu. Ondje upoznajemo računovođu Davida (Christopher Eccleston),
liječnicu Juliet (Kerry Fox) i mladog novinara Alexa (McGregor), trojac cimera
koji traže četvrtog kompanjona s kojim će dijeliti raskošni i veliki stan u
centru grada. Prostora ima ondje koliko hoćeš, a kako su troškovi stanovanja
očito prilično visoki, odlučilo je ovo naizgled kompaktno i vrlo blisko
društvance pronaći i četvrtog cimera. I naravno da se na njihov oglas javilo
bezbroj ljudi, od kojih rijetko tko može proći detaljne, iscrpne i
provokatorske intervjue kojima kao da više tjeraju, nego privlače ljude, no na
kraju su ipak uspjeli pronaći idealnog kandidata. To je misteriozni tip po
imenu Hugo, koji neće dugo uživati u sustanarstvu sa svojim novim cimerima jer
će ga već nakon nekoliko dana društvo pronaći mrtvog u stanu. Na prvu se svima
čini da je čovjek umro od predoziranja, no ostavio je on iza sebe kovčeg prepun
novaca. Kako još nikome nisu prijavili da imaju novog cimera, odlučili su se
David, Juliet i Alex riješiti Hugovog leša i podijeliti novac, no naravno da to
neće baš tako lako proći jer rijetko kad se dogodi da nema nekog tko će također
krenuti u potragu za tako velikim količinama novca.
I kasnije smo naučili što od Boylea i Hodgea
možemo očekivati, prilično nasilne i krvave krimiće, kroz koje se provlači
gotovo pa tipični, prepoznatljivi crni humor i s iznimno nepredvidljivom
radnjom prepunom preokreta. Iako je snimljen u modernističkoj maniri, evocira
"Shallow Grave" i film-noir, ali i crpi veliki utjecaj iz
stvaralaštva Alfreda Hitchcocka, a glavno pitanje kojim se bavi je kako će
pohlepa i veliki novac utjecati na naizgled čvrsto prijateljstvo. I dok u
početku Juliet, Alex i David djeluju potpuno nerazdvojno, kao tandem kojem se u
njihovoj povezanosti, iskrenosti i prijateljstvu ništa ne može ispriječiti na
putu, neće trebati proći puno da bismo shvatili da to baš i nije tako. Svatko
od njih imat će neku svoju ideju što i kako s novcem i u tu se viziju oni drugi
baš i neće uklopiti, a vrlo brzo troje naizgled prosječnih ljudi, mladih
intelektualaca i karakterno će se promijeniti. Naizgled staromodna i vječna
priča o pohlepi i kako ona utječe na ljude dobila je kod Boylea potpuno novo
ruho, a iako je cijeli film snimljen u samo 30 dana i velika većina filma
odvija se u jednom stanu, i danas "Shallow Grave" djeluje iznimno
inventivno, zabavno i svježe.
Primjedbe
Objavi komentar