LUCE (2019,SAD) - 9/10





Već po dobrom starom običaju, ponajbolji američki filmovi zaobilaze redovnu kino distribuciju, već na njih čovjek mora nabasati gotovo sasvim slučajno, a baš takav je bio slučaj s ovom izvanrednom kombinacijom trilera i drame. Sva sreća pa po defaultu zabilježim praktički sve filmove koji se prikazuju na vodećim svjetskim festivalima kao što su Cannes, Venecija, Berlin ili Sundance pa kao iskusni ribar bacim parangal i čekam kad će se koji od njih upecati. Tako se nakon nekog vremena na parangal upecao i "Luce", još neko vrijeme se hladio u društvu drugih filmova koji čekaju na red, a onda sam mu odlučio dati priliku. I ostao frapiran koliko je ovo zapravo dobar film, a praktički nigdje ga se ne spominje i da kojim slučajem nije prikazivan u Sundanceu, lako je moguće da bih ga zaobišao.

Luce (Kelvin Harrison Jr.) je 17-godišnjak porijeklom iz Eritreje, kojeg je još kao dječaka posvojila obitelj više srednje klase iz Amerike. Peter (Tim Roth) i Amy (Naomi Watts) Lucea su odgojili kao svoje dijete, a izrastao je on u najboljeg učenika generacije, sportaša, omiljenog mladića u društvu, kojeg obožavaju i kolege učenici i nastavnici. Luce je izrastao gotovo u pravog poster-boya, mladog crnca koji je klasični role-model i svima on služi ne samo kao primjer kako netko tko je bio osuđen na jad i bijedu u svojoj matičnoj zemlji, može uspjeti i biti primjer drugima, već je on mladi crnac kojim se vole dičiti i crnci i bijelci. Isklesan je on doista po ukusu američke bijele većine i svi vole pokazivati u njega kako kao primjer drugim crncima kako bi se oni trebali ponašati i kakvi bi trebali biti (poznata teorija Jamesa Baldwina o dobrom crncu).

I njegovi bijeli roditelji su ponosni na svoga sina, godi im činjenica da su od mladog siročeta iz ratom i siromaštvom poharanog područja uspjeli odgojiti mladića za primjer. No, jedan esej iz povijesti koji će Luce napisati izazvat će pravi skandal i kod njegove nastavnice Harriet (Octavia Spencer) izazvati crv sumnje. U eseju u kojem je dobio zadatak pisati iz perspektive neke povijesne osobe, Luce se odlučio pisati iz perspektive radikalnog crnačkog marksističkog revolucionara Frantza Fanona, psihijatra podrijetlom iz Martiniquea koji je aktivan bio pedesetih i tvrdio je da se crnci kolonijalizma mogu riješiti jedino preko nasilja i silom. Naravno da je nastavnica ostala šokirana tekstom koji je napisao do jučer slavljeni maturant, a dodatno će je šokirati kad u njegovom ormariću pronađe torbu s ilegalnim petardama i vatrometom. Činjenica da je prije posvajanja i dolaska u Ameriku, Luce bio dijete ratnik u nekakvoj afričkoj gerilskoj hunti, kod nastavnice je upalilo crvenu lampicu i ona se uplašila da se iza fasade mladog genijalca skriva radikalizirani mladić.

Situacija će se dodatno zakomplicirati kad nastavnica na razgovor pozove Amy i pokaže joj esej i petarde, a kada ona i otac svog sina stave pred zid i zatraže od njega da im prizna o čemu se radi, on će tvrditi da ništa od toga nije istinito i da ga je nastavnica uzela na zub i da na njemu vježba svoj autoritet. Stvari će se potom početi razvijati u posve nepredviđenom smjeru i pretvorit će se u latentni sukob između nastavnice i učenika. U posebno neugodnoj situaciji bit će Luceovi roditelji koji ni sami nisu na čisto kome vjerovati i na čiju stranu stati. Na stranu nastavnice za koju će se ispostaviti da također skriva neke tajne ili na stranu svog do jučer savršenog sina za kojeg jednostavno ne mogu ni pomisliti da može izustiti laž. Naizgled bezazlena situacija izrast će ubrzo u potpunu katastrofu, koja će u kaos pretvoriti više života, a mladi američki filmaš rodom iz Nigerije Julius Onah (The Girl is in Trouble i Cloverfield Paradox) snimio je jednu zbilja kompleksnu i aktualnu priču koja se bavi nekim jako važnim temama.

Snimio je Odah "Luce" po drami afroameričkog dramatičara J. C. Leeja, kojem također pripadaju velike zasluge za ovu dramatičnu priču o problematici rase, stereotipa, očekivanja, privatnosti i temeljnim ljudskim pravima. Vidimo ovdje kako je nekoga lako ukalupiti i strpati u nekakvu ladicu, bila ona negativna ili pozitivna. U ovom slučaju Luce je jedan od onih koji su stereotipizirani na način da je on doveden gotovo do statusa mladog Obame, crnca kojeg su svi voljeli obožavati i čija je biografija gotovo bez mrlje. Sama pomisao da bi takav mladi crnac primjera, kojeg svi nastavnici ističu kao primjer svim ostalim mladim pripadnicima crnačke zajednice, mogao biti radikaliziran, nikome ne pada na pamet. Isto kao što nikome ne pada na pamet da bi esej iz perspektive radikalnog teoretičara mogla biti najobičnija provokacija, kojom se ovaj mladić možda i podsvjesno želi riješiti stigme wunderkinda kojeg svi vole.

Majstorski je ova priča izvedena tako da do samog kraja nismo na čisto je li Luce doista svetac na kojeg se okomila iskompleksirana i zločesta nastavnica ili je on doista monstrum skriven fasadom savršenog mladića. Ili je istina možda negdje na pola puta? Cijeli ovaj naizgled benigni slučaj gotovo će dovesti i do raspada Luceove obitelji jer njegovi roditelji počet će preispitivati svoje postupke, sukobljavati se i oko razloga zašto su uopće posvojili dječaka iz Afrike. Svi će se ovdje sve dublje zaplitati u tajne i laži, u jednom trenutku činit će se da je situacija ovakva, već u drugom da je posve drukčija, a glavno pitanje kojim se bave Lee i Onah ipak je ono prihvaćenosti. I to posebno prihvaćenosti članova crnačke zajednice u Americi od strane bijelaca koji i dalje drže praktički sve pozicije moći u društvu i ondje mogu proći tek oni crnci koji se ponašaju po pravilima koje su za sve skrojili bijelci.

Problematizira se ovdje i situacija da ljudi moraju biti savršeni kako bi bili uspješni i prihvaćeni i koliko su mnogi koji se na taj način predstavljaju ili doimaju zapravo takvi ili je to tek brižno uzgajana fasada? Zašto je u Americi posve u redu biti radikalizirani bijelac i nikome se neće dogoditi praktički ništa ukoliko je bijeli ekstremist, dok je takva vrsta politiziranosti i razmišljanja kod drugih rasa tabuizirana. Može se na "Luce" gledati i kao na finu, komplesnu, izvanredno promišljenu društvenu kritiku i iako se nama koji možda i nemamo previše poveznica s tim svijetom naizgled nevidljivih, ali i dalje osjetnih rasnih podjela ipak nešto teže identificirati, izvanredno nas Lee i Onah uvlače u poziciju ovih likova. Kako se uopće nositi s tom pozicijom idoliziranog člana zajednice, role-modela, uloge koju ovaj mladić nije ni tražio, no uloga je to koju je on svjesno prihvatio, između ostalog jer je svjestan da na taj način u nekim situacijama može proći i nekažnjeno. Ističe se "Luce" i sjajnim glumačkim izvedbama cijelog ansambla, a defitinivno je ovo jedan od onih filmova koji tjeraju na promišljanje i koji dugo ostaju negdje u gledatelju. 

Primjedbe