LANCELOT DU LAC (1974,FRA) - 7/10



Priča o kralju Arturu i njegovim vitezovima okruglog stola vjerojatno je jedna od najpoznatijih legendi zapadne kulture pa i danas se svako malo snimaju filmovi o legendarnom kralju s britanskog otoka. Svakih nekoliko godina netko ponovno dođe na ideju snimanja još jednog bezbroj puta viđenog filma u kojem nažalost više i ne može biti ništa novo pa se to obično pretvori u potpunu bedastoću (kao recimo relativno friški "Kralj Arthur" Guya Ritchiea), a ne treba sumnjati da ćemo neke nove pokušaje imati i u skoroj budućnosti. Kad je u pitanju kralj Artur, ja se tu nekako najviše volim držati legendarnog Boormanovog "Excalibura" ili standardno vrhunske zajebancije montipajtonovaca, a posve netipičan pogled na poznatu priču ponudio je i poznati francuski avangardni filmaš Robert Bresson.

Ovaj autor, kojeg je Godard nazvao Dostojevskim francuskog filma, oduvijek je bio poznat po minimalističkom, gotovo pa asketskom pristupu te njegov "Lancelot od jezera" zapravo i nema nikakve veze s većinom ostalih filmova o ovim legendarnim likovima. Legenda o kralju Arturu Bressonu je poslužila da ponudi svoj nimalo glamurozan i junački pogled na srednji vijek u kojem su, kad se maknu svo to junaštvo i slava, ostali tek krv i iznutrice. Iako u karijeri koja se protegnula na punih pola stoljeća Bresson i nije snimio puno filmova (tek 16), ipak je njegova najkreativnija faza bila tijekom 50-ih i 60-ih godina. Kako je bio stariji, tako je sve više odstupao od nekih klasičnih filmskih kanona i još je i više eksperimentirao, a često je za uloge u svojim filmovima angažirao amatere bez ikakvog glumačkog iskustva kojima bi ta uloga često bila i jedina u životu. Takav je slučaj i s njegovim "Lancelotom", a kako bi dodatno unio destrukciju u ovu poznatu priču, svojim je glumcima naložio da glume bez ikakvih emocija i gotovo ih je lišio bilo kakve ljudskosti.

Isto tako, nema ovdje ni dvorca Camelota, već se kralj Artur i njegova ekipa nalaze u nastambi koja više izgleda na nekakvu štalu, nego na kraljevski dvorac, dok Arturovi vitezovi nisu nikakvi junaci, već krovožedni pokvarenjaci i pohlepni sadisti, koji se baš i nisu proslavili u potrazi za svetim gralom. Od stotinu vitezova, tek 30 njih se vratilo živo iz potrage, a među njima je i Lancelot, ljubavnik Arturove žene i kraljice Guinevre. Situacija će se dodatno zakomplicirati kada kralj sazna za vezu između svoje žene i najboljeg prijatelja, a djeluje sve ovo bitno drukčije u odnosu na poznate raskošne priče o slavnim mačevoacima. Iako Bressonov "Lancelot" nikada nije postigao neki značajniji komercijalni uspjeh, a Francuz se ionako time nikada nije zamarao, slavni austrijski redatelj Michael Haneke upravo je ovaj film svrstao na drugo mjesto najdražih mu filmova koje je ikada gledao. Ovaj puta se baš i ne mogu složiti s gospodinom Hanekeom, no definitivno Bressonov minimalistički film o opće poznatoj temi u sebi skriva pregršt simbolike, mistike i metafora. 

Primjedbe