LITTLE JOE (2019,GBR-AUT) - 8/10



Alice (Britanka Emily Beecham za ovu je ulogu dobila nagradu za najbolju glumicu u Cannesu) je samohrana majka, mikrobiologinja (ili tako nešto) zaposlena u korporaciji koja se bavi proizvodnjom genetski modificiranih biljaka. Alice je upravo osmislila novu vrstu biljke, cvijet oko kojeg se njegovi vlasnici ne trebaju posebno brinuti, a on svejedno preživljava. I ne samo to, taj cvijet proizvodi miris koji njegovog vlasnika čini sretnim, a kako bi se izbjegla daljnja reprodukcija te biljke izvan laboratorija, Alice ga je napravila sterilnim. No, u njegovoj proizvodnji i kombiniranju gena, ona je ne obavijestivši nikog u korporaciji koristila nedopušteni virus, a jednu biljku koju je nazvala "Little Joe", ponijela je kući za svog sina, Joea. Problem će nastati što će biljka agresivno početi širiti pelud, a svi oni koji ga udahnu, počet će se ponašati jako, jako čudno.

I dok nitko od njenih kolega iz laboratorija neće u ovom bizarnom razvoju događaja vidjeti ništa čudno, kao ni svoje čudno ponašanje, Alice će postajati sve zabrinutija "čudovištem" koji je stvorila. Kao da je biljka na posve neočekivani način odlučila zaobići činjenicu da se ne može razmnožavati te će na neki drugi način pokušati preživjeti svoj rok trajanja. No, je li to možda sve u glavi glavne junakinje Alice? Razvedene radoholičarke koja ima grižnju savjesti jer zbog posla zanemaruje svog sina i mijenjaju li se zaista svi koji su došli u doticaj sa cvijetom ili ona doživljava nekakvi živčani slom i puca pod pritiskom? Moram priznati da je ova stilizirana i artistička kombinacija psihološkog trilera, SF-a, drame, satire, crne komedije i horora jedan od najbizarnijih i najčudnijih filmova koji sam imao priliku pogledati u posljednje vrijeme, a iako sam uvjeren da se mnogi neće složiti s mojom ocjenom, za mene je "Little Joe" bio istovremeno nevjerojatno intrigantan, subverzivan i provokativan, koliko i zabavan, čudan, jeziv, bizaran, čak i povremeno duhovit.

Bio je to i prvi film koji je austrijska filmašica Jessica Hausner snimila na engleskom jeziku i snimljen je "Little Joe" u austrijsko - njemačko - britanskoj koprodukciji, a već od prve scene jasno je da će to biti sve samo ne običan film. Bez obzira što je sporog tempa i što bi se muziku prije moglo opisati kao niz uznemirujućih i iritantnih pištanja, zvižduka, šumova i ostalih visokofrekventnih tonova, definitivno je ovo jedna od onih priča koje tjeraju na promišljanje i pokušavanje odgonetavanja što je pjesnik htio reći. I vizualno "Little Joe" izgleda impresivno, blještavo, kričavo sa žarkim bojama i kontrastima u kojima se ističu ružičasta, zelena i bijela boja. I kamera je statična uz povremene švenkove, ma sve je tu od početka pa do kraja i više nego čudno, pomalo zbunjujuće, zagonetno, čak i pomalo apsurdno.

Iako mi se povremeno činilo da bi se "Little Joe" mogao pretvoriti u cronenbergovski body horor ili u blesavu SF - horor komediju tipa "Little Shop of Horrors", odlučila je Hausner sve to zadržati u minimalističkim vodima subverzivne psihološke crnohumorne distopijske drame koja je ujedno i očita alegorija na društvenu zbilju i stvarno igranje s genetskim modifikacijama. Što nam genetsko modificiranje zbilja donosi u budućnosti i dalje je velika nepoznanica i to je jedno od onih pitanja koje prilično intrigira maštu, a Hausner i njena koscenaristica Geraldine Bajard fino su se zaigrale. Jesu li invazivne biljke koje se agresivno šire i mijenjaju sve oko sebe zapravo alegorija na ljude koji u stvarnosti čine nešto slično i bespovratno utječu na sve oko sebe?

S obzirom na recentne događaje s koronavirusom i po tom pitanju ova je priča iznimno aktualna jer vidimo gdje može dovesti igranje s virusima i što bi se moglo dogoditi kada virusi pobjegnu iz laboratorijskih uvjeta, otmu se kontroli i počnu ponašati onako kako njima odgovara. Jedno od pitanja kojim se bavi ovaj film je i stalna čovjekova potraga za srećom i kako tu sreću dohvatiti. Htjela je tako Alice kreirati cvijet od čijeg mirisa će ljudi biti sretni i osjećati se ugodno, no čini se da sreća koja se postiže udizanjem peluda "Little Joea" i nije ona sreća kakvu je planirala. Čini se kao da su svi ti ljudi koji su uz "Little Joea" dostigli neku čudnu, bizarnu sreću i zadovoljstvo, podjednako izgubili emocije, sposobnost kritičkog razmišljanja i slobodnu volju, a svi oni kao da razmišljaju jednako. Svi oni kao da su pod nekom masovnom hipnozom, kao da su se preobrazili u ovce nesposobne za promišljanje koje ne mogu upravljati vlastitim impulsima i nagonima. Na kraju, što je uopće bolje za čovjeka? Biti sretan pa makar to bila i umjetna sreća izazvana nekakvim ispiranjem mozga ili biti možda i ne toliko sretan i zadovoljan, ali barem sačuvati sposobnost za kritičko promišljanje i slobodnu volju?

Primjedbe