O Kenu Loachu, njegovom opusu, stilu i
oduševljenjem njegovim filmovima već sam više puta pisao pa mi se ne da
ponavljati, a i ova socijalna krimi drama smještena u predgrađe Glasgowa posve
se uklapa u tu priču. Snimio je Loach "Sweet Sixteen" po scenariju
svog standardnog suradnika Paula Lavertyja, koji je nagrađen za najbolji
scenarij na festivalu u Cannesu. I ovdje je Loach, već po svom poznatom običaju
za nastup u filmu angažirao redom anonimne i nepoznate lokalne glumce kako bi
dodatno dobio na autentičnosti, realizmu i uvjerljivosti, a lako je za
pretpostaviti da je po tko zna koji put u tome i uspio. U središtu pažnje
Loachevog zanimanja oduvijek su bili ljudi s društvenih margina, socijalni
slučajevi, problematični tipovi bez perspektive, osuđeni na neuspjeh i
životarenje koji jedva krpaju kraj s krajem i koji se često odlučuju na
kriminal, bilo iz potrebe, bilo zato što su u takvom miljeu odrasli ili oboje.
Upravo takav slučaj je i s mladim Liamom
(Martin Compston), klincem koji upravo treba proslaviti 16. rođendan. Dolazi on
iz problematične obitelji jer majka mu je u zatvoru zbog dilanja droge, a on je
ostao živjeti s nasilnim očuhom i njegovim ocem, također sitnim kriminalcima
koji se također bave dilanjem. Liam sanja o svježem početku i novom, boljem
životu, želi svojoj sestri, nećaku i majci, jednom kada izađe iz zatvora, omogućiti ugodniji i bolji životm no lako je za pretpostaviti da za nešto takvo baš
i nema novca. Kako bi došao do novca s kojim planira kupiti kućicu izvan grada
u koju će se preseliti, on i njegov najbolji prijatelj Pinball odlučit će
krenuti putem kriminala. Dosjetit će se Liam da bi njih dvojica mogli ukrasti
drogu od njegovog očuha, na brzinu je preprodati i tako doći do novca za
rješenje svojih problema, no jasno da to baš neće ići samo tako.
Što će više on željeti pomoći svojima makar i
na ovaj kriminalni način, sve će više Liam i sebe i sve oko sebe uvlačiti u
probleme, a pitanje je uopće žele li se neki ljudi uopće promijeniti. Po
običaju je Loach obradi ovakve teme prišao gotovo pa naturalistički, sve ovdje
djeluje i više nego autentično, a s obzirom da svi likovi pričaju na tvrdom
glazgovskom dijalektu, "Sweet Sixteen" je i u britansku distribuciju
išao s titlovima pošto i tamošnji gledatelji baš i nisu mogli najbolje
razumjeti što likovi pričaju. S obzirom da su svi likovi u filmu klasični
britanski lowliferi, bilo je za očekivati da ne govore šekspirijanski i ne
citiraju Hamleta ili Otela, već im je praktički svaka druga riječ koju
izgovaraju psovka (netko je izračunao da se fuck kaže čak 313 puta, a cunt više
od 20), film je u Britaniji dobio oznaku da zbog toga nije za mlađe od 18
godina. Loach i Laverty su se najblaže rečeno jako razljutili zbog takve odluke
i pobunili su se da se na taj način provodi cenzura i na taj se način
onemogućilo da film pogledaju oni kojima je i prvenstveno namijenjen, klinci u
formativnim godinama poput glavnih junaka, koji i često u toj životnoj fazi
znaju zastraniti.
Primjedbe
Objavi komentar