THE MAGNIFICENT AMBERSONS (1942,SAD) - 8/10



Nakon što je s prvim filmom, "Građaninom Kaneom", tada 26-godišnji Orson Welles preko noći postao možda i najveća zvijezda Hollywooda, nestrpljivo se očekivalo što će biti njegov sljedeći projekt. Odlučio se on za adaptaciju Pullitzerom nagrađenog romana Bootha Tarkingtona "Veličanstveni Ambersoni", a prema ovoj priči o propasti i dekadenciji bogate aristokratske obitelji s američkog Srednjeg zapada uslijed socijalnih promjena koje je donijela automobilska industrija u nastajanju, sam je i napisao scenarij. Prihvatio se Welles i produkcije i režije filma, a nakon "Građanina Kanea" očekivalo se još jedno remek-djelo. No, pokazalo se kako su "Veličanstveni Ambersoni" bio film s kojim si je Welles počeo zatvarati vrata velikih holivudskih studija i s kojim je počeo upadati u probleme s vlasnicima studija koji su se miješali u njegov kreativni proces i nisu mu dali slobodne ruke.

Perfekcionist Welles vjerovao je da će snimiti film s kojim će nadmašiti famoznog Kanea i pazio je na svaki detalj, a na ruku mu nije išlo što je snimatelj koji je radio na Kaneu, Gregg Toland bio nedostupan. Novi snimatelj nije se uspio prilagoditi na Kaneov način rada, snimanje je jako kasnilo, budžet je probijen, a vlasnici studija Wellesa su otpustili prije no što je film stigao u montažu. Kasnije je Wellesova verzija nadosnimavana, prepravljao se scenarij, a on uopće nije imao pristup montaži. Na kraju je studio izbacio više od sat vremena onoga što je Welles snimio i te snimke su potom uništene, promijenjen je kraj, ali svejedno su mnogi "Veličanstvene Ambersone" smatrali jednim od najvećih filmova svog doba koji se fino nastavlja na "Građanina Kanea". Bio je ovaj film nominiran i za četiri Oscara, među njima i za najbolji film, a tematski bi se ova priča mogla smjestiti negdje na pola puta između Kanea i Fitzgeraldovog "Velikog Gatsbyja".

Posve je očito kako je Welles prezirao svijet tih bogatih aristokratskih snobova koji u životima ništa nisu morali raditi i koji su očekivali da će i oni svoj vijek proživjeti u raskoši i bogatstvu uživajući u onome što su za njih stekli njihovi prethodnici. Dobrim dijelom je Welles zato i za likove iz svog filma predvidio puno mračniji kraj u odnosu na književni predložak i u odnosu na ono što se može vidjeti u finalnoj verziji filma, no produkcija je smatrala da bi to bio preveliki šok za tadašnju publiku. Bez obzira na sve produkcijske i postprodukcijske probleme, "Veličanstveni Ambersoni" i dalje se smatraju jednim od vrhunaca opusa vjerojatno najvećeg vizionara i genija starog Hollywooda, autora koji je stalno upadao u probleme jednostavno jer je bio čovjek ispred svog vremena i što su njegove ideje očito bile preavangardne i prenapredne za tadašnji filmski svijet. Baš kao što mladi nasljednik bogatstva Ambersonovih, razmaženi, bahati i oholi George (Tim Holt) nije mogao shvatiti da se vrijeme mijenja i da stižu neki novi ljudi s novim idejama, a koje je predstavljao bivši prosac njegove majke i otac djevojke na koju je on bacio oko Eugene (Joseph Cotten), inovator koji je odlučio riskirati s proizvodnjom automobila, tako ni holivudski studiji tada očito nisu mogli ili nisu htjeli prepoznati Wellesovu viziju i do kraja vjerovati u njega. 

Primjedbe