I ovo je jedna od onih impresivnih američkih
indie drama koje su, čini mi se, barem u nas, prošle dosta nezapaženo, a
"Valovi" su definitivno film na koji treba obratiti pažnju. Pratimo ovdje
sudbinu dobrostojeće afroameričke obitelji s juga Floride, a mladi američki
filmaš Trey Edward Schults s "Waves" je potvrdio da na njega u
budućnosti svakako moramo ozbiljno računati. Tyler (Kelvin Harrison) je
18-godišnji maturant čiji život djeluje kao da je iz neke moderne bajke. On je
uspješan sportaš, hrvač kojem se smiješi stipendija za sveučilište, a u vezi je
sa školskom ljepoticom Alexis (Alexa Demie) te i cijela njegova obitelj izgleda
kao ideal-tip moderne uspješne afroameričke obitelji. No, vrlo brzo postat će
nam jasno da sve tu baš i nije tako blistavo jer njegov otac Ronald (Sterling
K. Brown), i sam nekoć talentirani sportaš, kao da preko svoga sina želi
ostvariti svoje neispunjene ambicije.
Tišće Ronald Tylera do krajnjih granica, mladić
je pod nevjerojatnim pritiskom da stalno bude najbolji i uspješan na svim
poljima, a vrlo brzo sve će se potpuno razletiti. Gotovo istovremeno Alexis će
neplanirano ostati trudna, a Tyler će doživjeti ozbiljnu ozljedu ramena koja bi ga
mogla koštati karijere. Iako mu je liječnik zabranio bilo kakve hrvačke
aktivnosti, Tyler će tabletama za bolove, drogama i alkoholom pokušati
premostiti bol i riskirat će čak trajni invaliditet, a život će mu se
pretvoriti u potpuni kaos. Dok je u jednom trenutku izgledalo kao da je samo
nebo granica za ovog talentiranog, omiljenog i sposobnog mladića, dotaknut će
on vrlo brzo samo dno, a skupa sa sobom ondje će povući i cijelu obitelj, oca,
maćehu i mlađu sestru. Ne bih želio puno otkrivati od radnje jer skrivaju
"Valovi" brojna iznenađenja, a imamo tu i jedan maestralni, gotovo pa
psihovski twist, no ovo je bilo potpuno iznenađenje od filma i jedna od onih
emotivnih, potresnih, dirljivih, stvarnih i realističnih priča na koje je
apsolutno nemoguće ostati hladan.
I vizualno ovaj film djeluje impresivno i
upečatljivo, stilizirano, poetično i moderno s puno emocija i empatije, uz
impresivnu fotografiju Drewa Danielsa i standardno kvalitetan score Trenta
Reznora i Atticusa Rossa. Prava je ovo i društvena, ali i karakterna studija i
to ne samo jednog, već nekoliko izvanredno promišljenih i oblikovanih likova,
koji zapravo i ne djeluju kao likovi iz filma, već kao stvarni ljudi koji su se
našli u stvarnim problemima. Film je to o izborima i odlukama koje usmjeravaju
i oblikuju život u kojem na nevjerojatno uvjerljiv način imamo priliku vidjeti
što sve može donijeti pogrešan izbor. Baš kao što valovi u stvarnosti idu gore
i dolje, od najniže točke do vrhunca pa natrag, tako i svaki život donosi
uspone i padove, lijepe i teške trenuce koji se konstantno isprepliću i zapravo
čine život.
Nakon što nas je s prethodnim filmom,
survivalističkim SF trilerom / hororom "It Comes at Night" prilično
uznemirio, Schults (1988. godište, od ovog Teksašanina u budućnosti zaista
očekujem puno) je gledatelje s "Valovima" uspio dirnuti duboko u
srce. Zanimljivo je kako je Schults filmsku karijeru počeo kao jedan od
asistenata režije na hvaljenom filmu jednog puno poznatijeg Teksašanina,
"Stablu života" Terrencea Malicka, a njegov utjecaj ovdje je i više nego
očit. Nema tu klasične naracijske linije, već je Schults "Waves"
snimio pomalo eksperimentalno, antinarativno, gotovo u stilu vinjeta u kojima
su ugođaj i emocije ispred same priče, no u ovom slučaju to zapravo ni malo ne
utječe na priču koju zapravo pratimo linearno. Najneočekivanije od svega je kud
će nas ta modernistička, stilizirana i visokoestetizirana priča do kraja
odvesti.
Primjedbe
Objavi komentar