AMISTAD (1997,SAD) - 8,5/10



Američko društvo oduvijek kao da je bilo potpuno podijeljeno oko nekih pitanja, a vrlo brzo nakon što se 13 kolonija izborilo za nezavisnost od Velike Britanije, nastao je problem što sa robovima. Jer bez obzira što se u Deklaraciji nezavisnosti spominjala sloboda za sve, jasno da se pod tim "svi" nije baš mislilo na sve, već na bjelačko stanovnišvo. Čak je i prvi predsjednik Amerike George Washington cijelog života bio robovlasnik, a svoje robove su imali i još mnogi "Founding Fathers" SAD-a. No, odmah s uspostavljanjem SAD-a pojavio se abolicionistički pokret koji se zalagao za oslobođenje robova, a dio sjevernih država već je do kraja 18. stoljeća donijele zakone o oslobađanju robova. Godine 1808. SAD su ukinule uvoz robova, a desetak godina kasnije donesen je i zakon kojim se prekomorska trgovina robovima brodovima proglašava piratstvom i svi uhvaćeni u tome kaznit će se vješanjem.

Jasno da to nije značilo i kompletno ukidanje ropstva jer ono je u SAD-u ukinuto tek nakon građanskog rata 1865. godine, a slobodno se do šezdesetih moglo trgovati ludima koji su rođeni kao robovi na američkim plantažama ili su dovezeni iz Kariba. Jesu li crnci koji su u američke vode stigli 1839. godine na španjolskom brodu "La Amistad" zaista robovi koji su u Ameriku dopremljeni iz Kube ili su to bili slobodni ljudi i žrtve ilegalne trgovine robljem iz Afrike, glavno je pitanje kojim se bavi povijesna drama Stevena Spielberga snimljena prema istinitim događajima. I smjestio se estetski ovaj film negdje na pola puta između "Schindlerove liste" i "Boje purpura" jer istovremeno je "Amistad" uznemirujuća i potresna povijesna priča koliko i moralistička bajka sa snažnom društvenom porukom koja se ne tiče samo prošlosti, već i sadašnjosti.

Koliko je Spielberg majstorski režiser ne treba trošiti previše riječi, no bez obzira što je "Amistad" dogurao do četiri nominacije za Oscara i što je okupljena tu zbilja impresivna glumačka ekipa (Antohny Hopkins, Matthew McCounaghey, Djimon Honsou, Morgan Freeman, Stellan Skarsgaard, Anna Paquin, Chiwetel Ejiofor, Pete Postlethewaite, Nigel Hawthorne), nije ovaj film ostavio takav utjecaj kao slični njegovi filmovi. Baš kao i u "Schindlerovoj listi" i ovdje imamo priču o ljudima koji su odlučili riskirati i boriti se za one koji su žrtva iskvarenog sustava, kao i o potrazi za istinom koju zapravo svi znaju, no tek rijetki se usuđuju to i priznati i javno reći. Jer jedan od glavnih problema koji će se tijekom suđenja ovim robovima pojaviti je što će se pojaviti velik broj onih koji polažu pravo na njihovo vlasništvo, a s obzirom da se pretpostavlja kako je riječ o pobunjenim robovima, o njima će se praktički svi odnositi kao o stvarima ili imovini.

Specijaliziran za pitanja imovine i vlasništva je i mladi odvjetnik Roger Baldwin (McCounaghey), koji će preuzeti zastupanje prava crnaca s kojima se nitko ne može ni sporazumijeti pred sudom. I čekat će ga bitno neravnopravna borba jer je cijelom sustavu u interesu da se slučaj riješi u kratkom postupku i da se svi oni smaknu za primjer drugima. Iako je "Amistad" svakako jedan od onih filmova u kojima se glorificira Amerika i njena naprednost u odnosu na ostale zemlje po pitanjima prava i sloboda, Spielberg je ipak svejedno uspio jako dobro prikazati koliko je važna neovisnost pravosuđa i što za neku zemlju znače sudovi koji mogu donositi odluke bez uplitanja politike i bez pritisaka na njih. Iako je još 1776. godine Amerika načelno postala prva demokracija s jasno razdijeljenom trodiobom vlasti na izvršnu, sudsku i zakonodavnu, trebalo je proći još jako puno vremena da nešto slično u stvarnosti i zaživi.

Fino su tu prikazani i odnosi između velikih sila u tom razdoblju, ali i užasavajuće licemjerstvo gotovo svih po pitanju ropstva jer iako je ono deklarativno bilo zabranjeno u Velikoj Britaniji, a nije se više prakticiralo ni u sjevernim dijelovima SAD-a, svejedno se žmirilo ne na jedno, nego na oba oka u većini slučajeva. Iako je do građanskog rata u Americi došlo tek dvadesetak godina kasnije, jako dobro ovdje je prikazana i napetost između razvijenog i industrijaliziranog sjevera i zaostalog juga koji je i dalje počivao isključivo na ropskom radu. Vidimo i ovdje kakve su to bile razlike i kakva je bila atmosfera u tadašnjem američkom društvu, a ovaj događaj bio je vjerojatno samo jedan od sitnih kotačića u mehanizmu koji su 1861. godine doveli do otcjepljenja južnih država i američkog građanskog rata. 

Primjedbe