LA BELLE EPOQUE (2019,FRA) - 8/10



Nostalgija za prošlosti, za vremenima kada je sve bilo bolje, kada su žene bile ljepše, hrana slasnija, muzika i filmovi bolji, nešto je sa čime se susrećemo gotovo svakodnevno. Vjerojatno glavni razlog zašto ljudi od 40, 50, 60 ili više godina nerijetko smatraju da je nekada bilo bolje no što je danas, zasigurno je što su tada bili i mlađi. A kada si mlad tada je sve dobro, ništa te ne može zaustaviti, ne zamaraš se previše prošlošću, drukčije gledaš na svijet i život koji je ispred tebe. Kada za 30 ili 40 godina život možda i ne ispadne onakav kakav si očekivao i ne ostvari se ono o čemu si zamišljao i čemu si se nadao, jasno da tada i svijet ne valja i sve je bilo bolje nekada, a jedan od takvih tipova koji se nikako ne može prilagoditi modernim vremenima i aktualnom trenutku je i glavni junak "La Belle Epoque", Victor (Daniel Auteuil).

Nekadašnji dizajner, crtač i karikaturist, danas u šezdesetim godinama nikako se ne može snaći u novim okolnostima. Baš ništa, po njemu, danas ne valja i sve je nekoć bilo puno bolje, no vrlo brzo ćemo saznati da je jedan od glavnih razloga njegovog nezadovoljstva i depresije činjenica da se brak s njegovom dugogodišnjom ženom Marianne (Fanny Ardant) raspada. Dok je Victor bez posla i sve zamara svojim pričama o tome kako ništa ne valja, Marianne je uspješna psihijatrica koja je odlučila potpuno odustati od svog čangrizavog muža koji sve oko sebe maltretira te se upustila u avanturu s njegovim bivšim šefom. Kako bi pokušao barem donekle vratiti životni žar u ocu, njegov sin Maxime (Michael Cohen) odlučio ga je počastiti povratkom u prošlost. I to, naravno ne sjedanjem u neku vremensku mašinu jer drugi film sve boljeg glumca, scenarista i režisera Nicolasa Bedosa (Mr & Mrs Adelman), nije još jedna u nizu adaptacija čuvenog SF romana H. G. Wellsa, već je to romantična komedija. I to kakva romantična komedija!

Sjajno koncipirana s vrhunskom glumačkom ekipom, pitka, tipično francuski šarmantna, dinamična i nostalgična priča u kojoj će se Victor u prošlost vratiti zahvaljujući prijatelju svoga sina Antoineu (Guillaume Cane). Antoine je event menadžer koji za klijentelu dubljih džepova organizira oživljavanje povijesnih epoha po narudžbi. Tako svatko tko to može platiti, Antoine i njegova ekipa će u stilu filma ili predstave za njega režirati druženje s aristokracijom 17. stoljeća, opijanje s Ernestom Hemingwayem i Williamom Faulknerom pa čak i boravak u Hitlerovom bunkeru na kraju II svjetskog rata. Svi koji se odluče na ovo iskustvo, obično se vrlo brzo vraćaju po još, a iako će Victor u početku nevoljko prihvatiti sinov poklon, ekspresno će se navući. Za razliku od većine klijentele, on će naručiti ponovno proživljavanje tjedna u svibnju 1974. kada je u kafiću La Belle Epoque u Lyonu upoznao svoju buduću suprugu. Spoznaja da je sve tako nevjerojatno uvjerljivo rekonstruirano i da će ga glumica koja će utjeloviti njegovu Marianne doista podsjetiti na njegovu ženu, vrlo brzo dovest će do toga da će se stvarni život i fikcija odnosno gluma potpuno ispremiješati.

Victor će pomalo početi zaista i živjeti u prošlosti, a vrlo brzo će se on iz čangrizavog i ogorčenog starca ponovno početi pretvarati u osobu koja ne mrzi cijeli svijet i koja ima neke razloge za život. Pokazao se ovaj film koji je premijerno prikazan izvan natjecateljskog programa u Cannesu kao i više nego ugodno iznenađenje, kao jedna od onih šarmantnih, možda i sladunjavih (ali ovaj puta to mi čak i nije predstavljalo problem) francuskih komedija kakve smo uvijek voljeli. Iako na prvu priča o ovakvom putovanju kroz vrijeme možda i djeluje pomalo banalno, Bedos se ovaj puta pokazao kao perfektan scenarist i režiser ubacivši ovdje odmjereno i teme kao što su ljubav, prolaznost vremena, generacijski jaz. Uz to "La Belle Epoque" na dopadljiv i suptilan način dotiče se i nekih važnih tema za današnja, možda pomalo zbunjujuća vremena posebno za one ljude starijih generacija koji su odrastali i razvijali se u posve drukčijem okruženju. 

Primjedbe