PAPICHA (2019,ALŽ) - 7,5/10



U svom debitantskom filmu koji je premijerno prikazan u programu Un Certain Regard u Cannesu, francuska filmašica podrijetlom iz Alžira vodi nas u ovu nekadašnju francusku koloniju za vrijeme tzv. prljavog rata. Nije to bio klasični rat, već građanski rat koji se u Alžiru vodio između tamošnje vlade i raznih islamističkih i džihadističkih pobunjenika koji su pokušavali izvesti državni udar i dokinuti sekularne zakone. Čitave devedesete u Alžiru obilježili su teroristički napadi, maltretiranje ljudi od strane islamskih fundamentalista i fanatika, a prema procjenama u tim obračunima stradalo je između 50 i 100 tisuća ljudi. Jedna od onih koje će se naći na udaru fundamentalista koji tjeraju žene da nose hidžabe ili burke je i djevojka po imenu Nedjma (Lyna Khoudri) odnosno Papicha što bi na alžirskom trebalo značiti ljepotica.

Tako ovu lijepu studenticu treće godine francuskog nazivaju gotovo svi, a njezina velika strast je moda. Tako u uvodnoj sceni vidimo Papichu i njenu najbolju prijateljicu Wassilu (Shirine Boutella) kako bježe iz studentskog doma nakon što su potplatile noćnog čuvara i taksijem odlaze u noćni klub. Već u taksiju se one preodjevaju iz trenirki u odjeću za izlaske, šminkaju se, no da situacija u gradu i zemlji nije najbolja shvatit ćemo kada ih na jednom od punktova zaustavi vojska. Na radiju javljaju o novim terorističkim napadima, grad je oblijepljen plakatima u kojima se poziva žene da nose hidžabe, a grupe fundamentalista upadaju na predavanja na fakultetu. Bez obzira na sve, Nedjma i njena prijateljica trude se živjeti slobodno, u skladu sa sekularnim uređenjem zemlje i ne žele dopustiti da religiozni šupljeglavci utječu na njihove živote.

No, sve će se to promijeniti kada teroristica ustrijeli Nedjminu sestru novinarku. Tek tada će ona zapravo uvidjeti koliko je situacija zapravo ozbiljna, no iako skršena, ona ne želi popustiti i potpisati predaju pred nasilnim idiotima, već je iz inata odlučila organizirati modnu reviju. Nakon što se pročuje da se priprema modna revija, prijetnje i upozorenja islamista postat će sve glasnija, na sve načine pokušavat će joj se onemogućiti realizacija njenog sna, ali svejedno Nedjma ne želi odustati ma koliko to bilo opasno za nju i sve one koje će sudjelovati u reviji. Snimljena je ova drama s feminističkim štihom prema istinitim događajima iz 1997. godine, a mlada Lyna Khoudri svojom energijom i karizmom nosi cijelu priču. Uspjelo se ovdje sjajno prikazati stanje u alžirskom društvo devedesetih, to maltretiranje ugovorenim brakovima, sveprisutnim nasiljem tijekom kojeg su pod posebnim pritiskom bile upravo žene.

Mlade, sekularne i obrazovane žene prvenstveno su bile meta primitivnih kretena čiji je cilj bio vratiti društvo u srednji vijek, a nažalost, česte su (ne samo) žene u takvim društvima imale samo dvije opcije - ili se podčini ili odseli, ako već ne želiš umrijeti. No, u ovom filmu upoznat ćemo mladu ženu koja se ne želi ni podčiniti, a kamoli odseliti. Snalažljivu i hrabru djevojku koja se ne misli predati i ne želi samo tako dopustiti da je nazadnjačke i primitivne sile slome, a ako je potrebno za svoje ideale i za slobodu spremna je žrtvovati i svoj život. Ne želi Nedjma biti samo nečija supruga kao što joj je tradicionalno društvo zacrtalo, već želi ona nešto više od života, želi se realizirati i na druge načine i fina je ovo priča o borbi za slobodu pojedinca, ali i slobodi društva je bez slobode pojedinca ne može postojati ni slobodno društvo. Bio je "Papicha" i alžirski kandidat za Oscara, no nije uspio ući u krug nominiranih, a kako je film snimljen u alžirsko  - francuskoj produkciji, i Khoudri i Meddour bile su nominirane za najboljeg novog glumca / redatelja u Francuskoj.

Primjedbe