U svom debitantskom filmu koji je premijerno
prikazan u programu Un Certain Regard u Cannesu, francuska filmašica
podrijetlom iz Alžira vodi nas u ovu nekadašnju francusku koloniju za vrijeme
tzv. prljavog rata. Nije to bio klasični rat, već građanski rat koji se u
Alžiru vodio između tamošnje vlade i raznih islamističkih i džihadističkih
pobunjenika koji su pokušavali izvesti državni udar i dokinuti sekularne
zakone. Čitave devedesete u Alžiru obilježili su teroristički napadi,
maltretiranje ljudi od strane islamskih fundamentalista i fanatika, a prema
procjenama u tim obračunima stradalo je između 50 i 100 tisuća ljudi. Jedna od
onih koje će se naći na udaru fundamentalista koji tjeraju žene da nose hidžabe
ili burke je i djevojka po imenu Nedjma (Lyna Khoudri) odnosno Papicha što bi
na alžirskom trebalo značiti ljepotica.
Tako ovu lijepu studenticu treće godine
francuskog nazivaju gotovo svi, a njezina velika strast je moda. Tako u uvodnoj
sceni vidimo Papichu i njenu najbolju prijateljicu Wassilu (Shirine Boutella)
kako bježe iz studentskog doma nakon što su potplatile noćnog čuvara i taksijem
odlaze u noćni klub. Već u taksiju se one preodjevaju iz trenirki u odjeću za
izlaske, šminkaju se, no da situacija u gradu i zemlji nije najbolja shvatit
ćemo kada ih na jednom od punktova zaustavi vojska. Na radiju javljaju o novim
terorističkim napadima, grad je oblijepljen plakatima u kojima se poziva žene
da nose hidžabe, a grupe fundamentalista upadaju na predavanja na fakultetu.
Bez obzira na sve, Nedjma i njena prijateljica trude se živjeti slobodno, u
skladu sa sekularnim uređenjem zemlje i ne žele dopustiti da religiozni
šupljeglavci utječu na njihove živote.
No, sve će se to promijeniti kada teroristica
ustrijeli Nedjminu sestru novinarku. Tek tada će ona zapravo uvidjeti koliko je
situacija zapravo ozbiljna, no iako skršena, ona ne želi popustiti i potpisati
predaju pred nasilnim idiotima, već je iz inata odlučila organizirati modnu
reviju. Nakon što se pročuje da se priprema modna revija, prijetnje i
upozorenja islamista postat će sve glasnija, na sve načine pokušavat će joj se
onemogućiti realizacija njenog sna, ali svejedno Nedjma ne želi odustati ma
koliko to bilo opasno za nju i sve one koje će sudjelovati u reviji. Snimljena
je ova drama s feminističkim štihom prema istinitim događajima iz 1997. godine,
a mlada Lyna Khoudri svojom energijom i karizmom nosi cijelu priču. Uspjelo se
ovdje sjajno prikazati stanje u alžirskom društvo devedesetih, to maltretiranje
ugovorenim brakovima, sveprisutnim nasiljem tijekom kojeg su pod posebnim
pritiskom bile upravo žene.
Mlade, sekularne i obrazovane žene prvenstveno
su bile meta primitivnih kretena čiji je cilj bio vratiti društvo u srednji
vijek, a nažalost, česte su (ne samo) žene u takvim društvima imale samo dvije
opcije - ili se podčini ili odseli, ako već ne želiš umrijeti. No, u ovom filmu
upoznat ćemo mladu ženu koja se ne želi ni podčiniti, a kamoli odseliti.
Snalažljivu i hrabru djevojku koja se ne misli predati i ne želi samo tako
dopustiti da je nazadnjačke i primitivne sile slome, a ako je potrebno za svoje
ideale i za slobodu spremna je žrtvovati i svoj život. Ne želi Nedjma biti samo
nečija supruga kao što joj je tradicionalno društvo zacrtalo, već želi ona
nešto više od života, želi se realizirati i na druge načine i fina je ovo priča
o borbi za slobodu pojedinca, ali i slobodi društva je bez slobode pojedinca ne
može postojati ni slobodno društvo. Bio je "Papicha" i alžirski
kandidat za Oscara, no nije uspio ući u krug nominiranih, a kako je film
snimljen u alžirsko - francuskoj produkciji, i Khoudri i Meddour bile su
nominirane za najboljeg novog glumca / redatelja u Francuskoj.
Primjedbe
Objavi komentar