THE BANKER (2020,SAD) - 7,5/10



Evo nama još jednog finog filma čija je priča zasnovana po stvarnim ljudima i stvarnim događajima i vodi nas u segregiranu Ameriku pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća. Dok je danas posve normalno da svatko tko ima neki poslovni plan, a banka procjeni da je njegov plan ostvariv i odluči ga kreditirati, taj se upusti u poslovnu avanturu koja mu, ovisno o sreći, sposobnosti i drugim okolnostima, može donijeti bogatstvo, pristojan život, ali i potpunu propast, takva praksa baš i nije vrijedila za crnce u SAD-u sve do prije nekoliko desetljeća jer banke jednostavno nisu davale kredite crnačkom stanovništvu. Posebno se to odnosilo na tzv. "Jim Crow States", odnosno države uglavnom s juga u kojima su sve do šezdesetih na snazi bili užasavajući segregacijski zakoni. Bez obzira koliko netko od Afroamerikanaca bio sposoban, inteligentan i sa sjajnim nosom za biznis, malo mu je to značilo jer jednostavno nije mogao dobiti isti poguranac koji bi za isto dobio bijelac koji se poželio baviti istim poslom.

Sredinom pedesetih jedan od takvih crnaca poduzetnika odlučio je iz rodnog Texasa, tradicionalno jedne od najzatucanijih država, preseliti u Kaliforniju kako bi ostvario svoje ambicije. Bernard Garrett (Anthony Mackie) odlučio se baviti nekretninskim biznisom te je uspio u Los Angelesu otkupiti zgrade u pretežito crnačkim kvartovima i iznajmljivati ih, a kada se povezao s bogatim vlasnikom noćnog kluba Joeom Morrisom (Samuel L. Jackson nakon Tarantina konačno u nekoj dobroj ulozi i dobrom filmu), ambicije su mu porasle. Iz nekretninskog biznisa koji je s vremenom rastao, odlučio se ovaj poduzetni dvojac prebaciti i u bankarski biznis, no s obzirom da su obojica bili crnci, naravno da nitko od vlasnika banaka s njima nije želio ne samo razgovarati, već u banku koju su odlučili kupiti uopće nisu imali pristup.

Odlučio je Garrett kupiti banku u rodnom gradiću u Texasu, a kako bi on i kompanjon u tome uspjeli, kao isturenu osobu za poslovne transakcije morat će isturiti bijelca, Matta Steinera (Nicholas Hoult). No, prije toga morat će ovog neškolovanog mladića koji je bio nadničar u Garrettovoj firmi naučiti svim tajnama ne samo posla, već i ophođenja u pregovorima. Naravno da ništa od toga neće ići tako lako jer od samih početaka poduzetničke avanture, Garrett će se susretati s groznim rasizmom (ovo je bjelačka zgrada, ne možeš je ti posjedovati, kaže mu jedna bijela stanarka kompleksa kojeg je upravo kupio i preuređuje ga) i brojnim problemima koji bi ga zaobišli da je bijelac. Okupio je redatelj George Nolfi, koji je s Nicole Levy i napisao scenarij sasvim solidnu glumačku ekipu u kojoj su uz spomenute i Nia Long i Colm Meaney, a "Bankar" je još jedan u nizu pomalo aktivistički filmova u kojima vidimo na koji način je američko društvo sve donedavno funkcioniralo.

Vidjet ćemo i kolike su razlike bile između života za crnca u pedesetih u Kaliforniji (gdje su još uvijek postojali strogo podijeljeni kvartovi u kojima su živjeli bijelci i crnci) i Teksasu, gdje je prilično opasna bila sama šetnja bijelačkim dijelom grada, a u banku su crnci mogli ući samo kao čistači ili šoferi. Iako je ovo jedan od onih filmova sa snažnom aktivističkom i humanističkom porukom, srećom pa se nije zaboravilo na dramaturgiju i Nolfi (scenarist filmova kao što su Bourneov ultimatum ili Oceanovih 12) je snimio snažnu, kompleksnu i uvjerljivu dramu o prvim američkim crncima vlasnicima banaka, koja se ističe i kvalitetnim glumačkim izvedbama.

Primjedbe