UNDER THE VOLCANO (1984,SAD) - 7/10



Nicolas Cage u "Napuštajući Las Vegas" ili Mickey Rourke u "Barskoj mušici" možda su prvi filmski pijanci koji padaju na pamet prosječnom ljubitelju filmova, a baš kao i Rourkeov Henry i Cageov Ben, život si je alkoholiziranjem odlučio skratiti i glavni junak filma koji je legendarni John Huston snimio prema poluautobiografskom romanu britanskog pisca Malcolma Lowryja. U sličnoj situaciji kao Cagea ili Rourkea, ovdje upoznajemo bivšeg britanskog konzula u Meksiku Geoffreya Firmina (Albert Finney), koji se uništava u alkoholu nakon što ga je bez objašnjenja ostavila supruga Yvonne (Jacqueline Bisset). Događa se sve to uoči početka II svjetskog rata 1938. godine, u meksičkoj provinciji, a Geoffrey se pretvorio u kroničnog alkoholičara koji valjda već godinama ne izlazi iz alkoholnog delirija i ne zna što je stvarnost, a što san.

I konzul ga, bogami, dobro pije! Pije on toliko dobro i toliko dugo da je već u onoj fazi samo kako bi mogao funkcionirati, a razum mu je već toliko pomućen da je razvio teoriju da će uskoro biti toliko pijan da će se sam od sebe otrijezniti. Zato i ne čudi kada se iznenada kao što je i otišla, u mjestu kojim pijani Geoffrey tumara već tko zna koliko, pojavi njegova žena, on neće biti svjestan je li to stvarno ona ili je to sve samo plod njegove od alkohola iskrivljene mašte. Uskoro će se ondje pojaviti i Geoffreyev polubrat Hugh, ratni reporter koji je izvještavao iz španjolskog građanskog rata te će ga njih dvoje pokušati izvesti na pravi put, no pitanje je je li to uopće moguće ili je stara pijandura preduboko zaglibila. No, svejedno će Geoffrey ovo dvoje pokušati odvesti na izlet do podnožja vulkana, bez obzira što se malo prije toga srušio na cesti i odspavao rundu.

Svi oni koji su čitali Lowryjevu knjigu ili gledali film ili samo pročitali kratki opis filma na IMDB-u, znaju da se ovdje radi o posljednjem danu u konzulovom životu, no zasigurno se puno ne razlikuju od toga ni ostali njegovi dani. Za razliku od brojnih filmova gdje se pijanstvo likova pokušalo dočarati raznim trikovima poput vrtnje kamere, nefokusiranosti kamere, nekih šarenih halucinacija, sve ovdje počiva na uvjerljivosti glavnog lika. A Finney je tu i više nego upečatljiv i definitivno spada u uzak krug najboljih filmskih pijanaca svih vremena pa i ne čudi da je za ovu ulogu zaslužio četvrtu od pet (neuspješnih) nominacija za Oscara. Ovo je i jedan od onih klasičnih glumačkih filmova u kojima se sve vrti oko nastupa jednog glavnog ili više protagonista jer film sam po sebi ipak nikako ne spada pri vrh Hustonovog stvaralaštva.

Primjedbe