VIVARIUM (2019,IRS) - 6,5/10



Irac Lorcan Finnegan prije nekoliko godina predstavio se indie psihološkim trilerom / hororom "Without Name", minimalističkom pričom smještenu u čudnu šumu negdje u Irskoj, a sada je s nešto većim budžetom snimio još jednu bizarnu, nelagodnu minimalističku kombinaciju SF-a, trilera i horora smještenu u krajnje neobičan kvart u kojem će zaglaviti mladi par. Tom (Jesse Eisenberg) i Gemma (Imogen Poots) planiraju kupiti kuću i završit će oni kod krajnje bizarnog agenta za nekretnine Martina. On će ih odvesti u predgrađe po imenu Yonder u kojem sve kuće izgledaju jednako. Posve je to mirno okruženje u kojem naizgled nitko ne živi, a nakon što Martin nestane, shvatit će Tom i Gemma da su ostali potpuno zarobljeni u ovom neobičnom kvartu. Krenuli van pješke ili autom, stalno će se vraćati na isto mjesto, naravno da ondje nema signala za mobitel, a svako jutro pojavljivat će im se pred kućom broj 9 paketi s hranom i osnovnim životnim namirnicima.

Jednog dana pred kućom će im se pojaviti i dojenče uz instrukcije da ga moraju odgajati i da će potom biti oslobođeni. Tri mjeseca kasnije to dojenče već je izraslo u dječaka od sedam godina, jezivog klinca koji stalno traži njihovu pažnju i govori glasom odraslog čovjeka. Sve te okolnosti u kojima će se naći, zarobljenost i to mutantsko dijete, život u mjestu iz kojeg nema izlaza gotovo kao u Trumanovom showu, počet će psihološki utjecati na Toma i Gemmu. Djelovat će sve ovo kao neki bolesni eksperiment u kojem ni gledatelju, baš kao ni glavnim likovima ništa nije jasno, a uspio je Finnegan stvoriti konstantan osjećaj nelagode, zbunjenosti, ali i zlokobnosti jer je potpuno jasno da sve ovo ne može dobro završiti. Kako će vrijeme prolaziti Gemma i Tom sve više će se udaljavati, a weirdo klinac će baš poput kukavičjeg jajeta umetnutog između njih, ponajviše utjecati na to svojim bizarnim i neprirodnim ponašanjem i osobinama.

Premijerno je "Vivarium" prikazan tijekom tjedna kritike na festivalu u Cannesu i iako nije ovo klasični horor (baš kao što nije bio ni prethodni Finneganov film), definitivno je ovo jedan od onih filmova koji se opasno igraju sa živcima pa i sa strpljenjem gledatelja. Moglo bi se na ovaj stilizirani i vizualno upečatljivi film snimljen u irsko - dansko - belgijskoj koprodukciji gledati i kao na bizarnu parabolu ili alegoriju na život općenito jer život Toma i Gemme svest će se na jednu, jedinu zadaću odnosno othranjivanje djeteta kojeg uopće i nisu željeli. Jednom kad taj bizarro kid i odraste, njegovi surogat roditelji pokazat će se potpuno nepotrebima i suvišnima, a Finnegan kao da je želio pokazati da se na nešto slično život svodi i u stvarnosti. Jednom kad othranimo dijete i pripremimo ga za samostalni život, kao da smo ispunili svoju društvenu zadaću koju su izvršavale generacije tisućljećima prije nas i slobodni smo krepati te više nikome nismo potrebni.

Otvara ovaj film i pomalo filozofske, egzistencijalističke teme o tome je li reprodukcija jedini smisao postojanja čovjeka ili ipak tu postoji i neki veći smisao i možemo li se realizirati kao ljudi ukoliko recimo nemamo djece? Je li naše postojanje na ovom planetu tada potpuno promašeno, jesmo li se u tom slučaju pokazali kao nepotrebne i beskorisne, možda i sebične jedinke koje ne mogu ili ne žele učiniti ono što bi trebali? Može se na "Vivarium" gledati stoga i kao na mračnu, bizarnu i nelagodnu satiru jer Tom i Gemma mladi su par koji u sadašnjoj fazi svog života uopće ne razmišlja o djeci jer su u egzistencijalnom problemu kao i gotovo svaki mladi par odnosno traže mjesto u kojem će saviti svoje gnijezdo da se figurativno izrazim. No, ta simbolika s gnijezdom, kukavičjim jajetom i životom koji nisu htjeli i zamišljali ima itekakve veze s ovim filmom, koji nam zanimljiv hint daje već u prologu kada vidimo gnijezdo iz kojeg će kukavica izbaciti jaja druge ptice i podvaliti joj svoje jaje. Jednom kad se iz tog jajeta i izlegne ptić, on će vrlo brzo prerasti svoju surogat majku koju će zateći u gnijezdu, a nešto slično dogodit će se i ovom paru. 

Primjedbe