Uz "Rififi" Julesa Dassina i
"The Asphalt Jungle" Johna Hustona, "The Killing" većina
teoretičara i povjesničara filma smatra kanonskim filmovima pljačke, a ovaj je
krimić specifičan i po tome što je s njim pažnju na sebe skrenuo jedan od
najvećih vizionara u povijesti filma, Stanley Kubrick. Do sredine pedesetih
Kubrick se probijao snimajući niskobudžetne filmove, a kako to često biva,
šansu na velikoj sceni dobio je sasvim slučajno. Igrajući šah na trgu u New
Yorku, Kubrick je slučajno upoznao producenta Jamesa B. Harrisa, koji je baš
tražio mlade talentirane redatelje s kojima bi mogao raditi, a Kubricka je
odmah opisao kao najinteligentiju i najkreativniju osobu koju je ikada upoznao.
Dvojac je odmah osnovao producentsku kuću i za deset tisuća dolara kupili su
prava na krimi roman "Clean Break" Lionela Whitea, dok su za glavnu
ulogu osigurali Sterlinga Haydena, koji je sličnu rolu imao i u "Džungli
na asfaltu".
Ostatak glumačke ekipe nije bio pretjerano
poznat i Kubrick ih je angažirao nakon što ih je zapazio u epizodnim ulogama u
raznim film-noirovima koje je gledao, a za jednu ulogu, odnosno rabijatnog
hrvača, angažirao je svog šahovskog kompanjona. Iako je film snimljen s relativno
skromnim budžetom, a tada 27-godišnji Kubrick pristao je režirati film bez
ikakve naknade, nadajući se da će profitirati naknadno, "The Killing"
je dosta slabo prošao komercijalno. svejedno se rizik Kubricku isplatio jer su
odmah velika studija prepoznala njegov talent, viziju i sposobnost te je već
sljedeće godine snimio "The Paths of Glory". Osim što je neskriveni
uzor kod nastanka ovog filma bila već spomenuta "Džungla na asfaltu",
mnogi tadašnji kritičari prepoznali su i utjecaj Orsona Wellesa, dok je on sa
svojom nelinearnom naracijom, pričom ispričanom iz uglova više likova,
dinamičnošću i nemilosrdnošću prema svojim likovima, također utjecao na brojne
kasnije autore krimića pa tako i Quentina Tarantina.
U središtu priče ovdje je pljačka koju je
osmislio i organizirao iskusni kriminalac koji je tek nedavno izašao iz zatvora
Johnny Clay (Sterling). Njegov plan je krađa dva milijuna dolara s hipodroma
tijekom najvažnije godišnje utrke i sve je on do u detalja isplanirao i okupio
ansambl najrazličitijih tipova koji imaju precizan zadatak. Novcem od ove krađe
on si planira osigurati mirni život, smiriti se i oženiti svoju dugogodišnju
djevojku, no jasno da baš sve neće ići po njegovom planu jer će se jedan od
članova njegove ekipe izbrljati svojoj ženi. Ona će planove o pljački prenijeti
svom ljubavniku te će se situacija time dodatno zakomplicirati, a iako sama
priča ovdje i nije toliko originalna, savršeno je Kubrick naracijski sve to
uspio zaokružiti i snimiti film u kojem uzbuđenja ne staju od početka pa do
samog kraja. Bio je ovo zapravo početak jedne velike karijere možda i
najraznovrsnijeg redatelja svih vremena koji je snimao remek-djela bile to
komedije (Dr. Strangelove), SF-i (Odiseja u svemiru), ratne drame (Full Metal
Jacket), povijesne drame (Barry Lyndon) ili horori (Isijavanje).
Primjedbe
Objavi komentar