BAD COMPANY (1972,SAD) - 8/10



I dok je najvećim dijelom tadašnjih Sjedinjenih američkih država u prvoj polovici šezdesetih godina bijesnio građanski rat, zapadna, granična područja zemlje bila su mjesto gdje se rat praktički nije ni osjetio. Daleko od toga da je bilo to mirno područje jer vladalo je ondje zasigurno pravo bezakonje, a bez života se vjerojatno ostajalo podjednako lako kao u građanskom ratu. No, kako bi izbjegli regrutaciju, mnogi mladići i sa sjevera i s juga bježali su prema zapadu. Takva će sudbina zadesiti i glavnog junaka ovog revizionističkog westerna i prvog filma koji je režirao Robert Benton nakon što se nekoliko godina ranije proslavio scenarijem za jedan od prijelomnih filmova šezdesetih, "Bonnie and Clyde". Već u uvodnim scenama vidimo kako vojska upada u kuće i traže mladiće od 15 ili 16 godina s kojima će popuniti redove, a uletit će oni i u dom obitelji Dixon.

Bez obzira što je i Drewov (Barry Brown) stariji brat ranije unovačen, vojnici su došli po njega, a nakon što ga nisu uspjeli pronaći, Drewu će roditelji dati stotinu dolara i poslati ga na zapad kako bi izbjegao rat. Ni zapadna avantura neće početi previše sretno za ovog mladića jer će ga praktički prvi tip kojeg će susresti opljačkati, a zatim će se Drew pridružiti bandi koju predvodi nešto stariji Jake Rumsey (Jeff Bridges). I nije to revolveraška banda kakve smo obično imali prilike gledati u westernima, već su to slični klinci bjegunci koji su pobjegli od regrutacije. Više su to sitni kokošari, nego pravi razbojnici, naivni klinci koji nisu ni svjesni što je to zapravo Divlji zapad i kako zapravo izgleda život s druge strane zakona. Ima među njima i tipova koji su mentalno ozbiljno potkapacitirani, a život bandita i razbojnika djeluje za njih čak i pomalo romantično, kao život o kojem su čitali i slušali dok su bili još mlađi.

No, naravno da se život razbojnika za ovo društvo neće pokazati nimalo ugodnim i ni približno sličnim onome o čemu su čitali i slušali. Vrlo brzo shvatit će da je život na granici, u divljini, lutanje po mjestima kojima se kreću puno, puno opasniji i okrutniji tipovi od njih, sve samo ne romantičan. Shvatit će da nikog zapravo nije briga što su oni još uvijek djeca, što oni nisu loši ljudi i tipični zapadnjački razbojnici, već klinci koji ni ne shvaćaju da sve oko njih nije šala, a oko njih su tipovi koji samo čekaju da ih objese na najbliže stablo. No, kada se prvi puta ozbiljnije zapuca na njih, postat će itekako svjesni u što su se upetljali, ali povratka više nema. Benton i njegov scenaristički kolega David Newman s ovom moćnom i realističnom pustolovnom western dramom nastavili su trend koji je počeo sredinom šezdesetih i bio je "Bad Company" klasični revizionistički western.

Film je to kojim se možda i na najbolji način demitologizira romantika Divljeg zapada stvarana filmovima iz ranijeg razdoblja kada su svi ti revolveraši najčešće prikazivani kao nekakvi pravednici i mirotvorci, a zapravo je sve to uglavnom bi najgori krvoločni ološ. Glavni likovi ovdje su pravi naivci, klinci koji su mislili da u odmetničkom životom ima neke romantike, da će im životi biti prepuni uzbuđenja, a da svi samo čekaju kako bi ih oni opljačkali. Pokazat će se vrlo brzo da je takav život bio sve samo ne romantičan, a dečki će na vlastitoj koži morati shvatiti da postoje tu neki ljudi puno opasniji od njih. "Bad Company" je film koji kao da propitkuje mantre o tome da je Amerika oduvijek bila zemlja mogućnosti i slobode. 

Primjedbe