I dok je najvećim dijelom tadašnjih
Sjedinjenih američkih država u prvoj polovici šezdesetih godina bijesnio
građanski rat, zapadna, granična područja zemlje bila su mjesto gdje se rat
praktički nije ni osjetio. Daleko od toga da je bilo to mirno područje jer
vladalo je ondje zasigurno pravo bezakonje, a bez života se vjerojatno ostajalo
podjednako lako kao u građanskom ratu. No, kako bi izbjegli regrutaciju, mnogi
mladići i sa sjevera i s juga bježali su prema zapadu. Takva će sudbina
zadesiti i glavnog junaka ovog revizionističkog westerna i prvog filma koji je
režirao Robert Benton nakon što se nekoliko godina ranije proslavio scenarijem
za jedan od prijelomnih filmova šezdesetih, "Bonnie and Clyde". Već u
uvodnim scenama vidimo kako vojska upada u kuće i traže mladiće od 15 ili 16
godina s kojima će popuniti redove, a uletit će oni i u dom obitelji Dixon.
Bez obzira što je i Drewov (Barry Brown)
stariji brat ranije unovačen, vojnici su došli po njega, a nakon što ga nisu
uspjeli pronaći, Drewu će roditelji dati stotinu dolara i poslati ga na zapad
kako bi izbjegao rat. Ni zapadna avantura neće početi previše sretno za ovog
mladića jer će ga praktički prvi tip kojeg će susresti opljačkati, a zatim će
se Drew pridružiti bandi koju predvodi nešto stariji Jake Rumsey (Jeff
Bridges). I nije to revolveraška banda kakve smo obično imali prilike gledati u
westernima, već su to slični klinci bjegunci koji su pobjegli od regrutacije.
Više su to sitni kokošari, nego pravi razbojnici, naivni klinci koji nisu ni
svjesni što je to zapravo Divlji zapad i kako zapravo izgleda život s druge
strane zakona. Ima među njima i tipova koji su mentalno ozbiljno
potkapacitirani, a život bandita i razbojnika djeluje za njih čak i pomalo romantično,
kao život o kojem su čitali i slušali dok su bili još mlađi.
No, naravno da se život razbojnika za ovo
društvo neće pokazati nimalo ugodnim i ni približno sličnim onome o čemu su
čitali i slušali. Vrlo brzo shvatit će da je život na granici, u divljini,
lutanje po mjestima kojima se kreću puno, puno opasniji i okrutniji tipovi od
njih, sve samo ne romantičan. Shvatit će da nikog zapravo nije briga što su oni
još uvijek djeca, što oni nisu loši ljudi i tipični zapadnjački razbojnici, već
klinci koji ni ne shvaćaju da sve oko njih nije šala, a oko njih su tipovi koji
samo čekaju da ih objese na najbliže stablo. No, kada se prvi puta ozbiljnije
zapuca na njih, postat će itekako svjesni u što su se upetljali, ali povratka
više nema. Benton i njegov scenaristički kolega David Newman s ovom moćnom i
realističnom pustolovnom western dramom nastavili su trend koji je počeo
sredinom šezdesetih i bio je "Bad Company" klasični revizionistički
western.
Film je to kojim se možda i na najbolji način
demitologizira romantika Divljeg zapada stvarana filmovima iz ranijeg razdoblja
kada su svi ti revolveraši najčešće prikazivani kao nekakvi pravednici i
mirotvorci, a zapravo je sve to uglavnom bi najgori krvoločni ološ. Glavni
likovi ovdje su pravi naivci, klinci koji su mislili da u odmetničkom životom
ima neke romantike, da će im životi biti prepuni uzbuđenja, a da svi samo
čekaju kako bi ih oni opljačkali. Pokazat će se vrlo brzo da je takav život bio
sve samo ne romantičan, a dečki će na vlastitoj koži morati shvatiti da postoje
tu neki ljudi puno opasniji od njih. "Bad Company" je film koji kao
da propitkuje mantre o tome da je Amerika oduvijek bila zemlja mogućnosti i
slobode.
Primjedbe
Objavi komentar