Ova hvaljena i nagrađivana misteriozna drama
iz Portugala pokazao se kao jedan od onih filmova kakve inače baš i ne
preferiram. Razlog tome je nevjerojatno spori tempo, a ovo je jedan od oglednih
primjeraka nečega što bi se moglo nazvati slow cinema. Iako "Vitalina
Varela" mene i nije posebno impresionirala, ljubiteljima arthouse filma
mogla bi ova ugođajna doku-drama biti zanimljiva, tim više jer se ovaj film naosvajao
nagrada po brojnim festivalima, među ostalim dobio je i glavnu nagradu na
uglednom festivalu u Locarnu. I ovo je jedan od onih filmova u kojima se pomalo
brišu granice između fikcije i stvarnosti jer je naslovna junakinja Vitalina
Varela zapravo stvarno osoba koja je utjelovila samu sebe.
Ona je s redateljem Pedrom Costom,
portugalskim filmašem kojeg je zbog njegove estetike filmski kratičar
britanskog "The Guardiana" Peter Bradshaw prozvao Samuelom Beckettom
filma i napisala scenarij za film koji nosi njeno ime. Baš kao i velika većina
Costinih filmova, i "Vitalina Varela" smještena je u predgrađe
Lisabona u kojem žive najsiromašniji i najbijedniji, uglavnom imigranti iz
Afrike i Južne Amerike, a i ovo je jedan od onih filmova snimljenih statičnom kamerom
i sastoji se uglavnom od dugih neprekidnih kadrova. Radnja cijelog filma zbiva se po noći i ovo je
gotovo pa tipična dokudrama, a u jednoj od prvih scena upoznajemo i ženu u
šezdesetima koja je upravo iz nekadašnje portugalske kolonije Capo Verdea
stigla u Lisabon.
Već na aerodromu skupina žena koja je dočekuje
govori joj da ovdje više nema ništa za nju pošto je upravo umro čovjek za kojeg
se udala još početkom osamdesetih, no vrlo brzo on je pobjegao u Lisabon. Iako
joj je obećao slati novac, nikad joj se više nije javio, a četrdesetak godina
kasnije Vitalina je konačno došla u Lisabon kako bi se suočila s njim, ne
znajući da je koji dan ranije on izdahnuo. Krenut će ona tako stopama svog
pokojnog muža i pokušat će prateći tragove njegovog života saznati kakav je to
bio život koji je on vodio. "Vitalina Varela" jedan je od onih fimova
za koje se treba naoružati koncentracijom, voljom i strpljenjem i ovo je više
ugođajni, nego narativni film kojeg gledatelj jednostavno mora osjetiti na
nekoj unutarnjoj razini. To se, nažalost, u mom slučaju nije dogodilo.
Primjedbe
Objavi komentar