VALLEY OF THE GODS (2019,SAD) - 5/10


Avangardni poljsko - američki filmaš Lech Majewski snimio je prilično pretencioznu art dramu koja vizualno izgleda upečatljivo, no koji je pravi smisao svega toga, e to je pravo pitanje. Stilski "Valley of the Gods" zaista izgleda impresivno i čini mi se kao da je ova krajnje neobična i hermetična priča snimljena pod utjecajem filmova Terrencea Malicka, dok me po ezoteričnosti i zatvorenosti, nadrealnosti i misterioznosti pomalo podsjetila na djela Davida Lyncha, čak i Alejandra Jodorowskog. No, dok su i Malick, Lynch i Jodorowsky nenadmašni majstori i autori koje se slobodno može nazvati stvarnim filmskim vizionarima, kod Majewskog to očito baš i nije slučaj. Iako je jasno da je i ovaj Poljak koji je početkom osamdesetih emigrirao prvo u Englesku, potom u Ameriku, imao viziju koju je želio predstaviti ovom filozofskom pričom, ispalo je to dosta čudno, konfuzno, larpurlartistički i moram priznati da nisam do kraja uspio shvatiti što je pjesnik htio reći.

Obično i nemam problema s tim kada se nađem u toj situaciji i kada nakon prvog gledanja ovakvog zbilja metafizičkog filma ne pohvatam sve konce. Obično je nedomjestak za nedostatak racionalnog shvaćanja ono podsvjesno, unutarnje zadovoljstvo, neki teško opisivi osjećaj koji zna pružiti ovakvo filmsko artističko iskustvo. No, kod "Doline bogova" to nešto je, barem u mom slučaju, izostalo i tek druga polovica filma uspjela je spasiti ovu čudnovatu priču od najnižih ocjena. Pretpostavljam da se mnogi pitaju o čemu se ovdje, pobogu, radi, no to je pitanje na koje je dosta teško odgovoriti. Na kraju ipak uspijevamo shvatiti tko je zapravo tko i motivacije svih tih likova, no dugo je putovanje da bismo došli do toga.

Priču je Majewski naracijski podijelio u prolog i deset zasebnih poglavlja, no svejedno je to i dalje jako, jako kaotično. Ipak, u središtu priče je mladi copywriter John Ecas (Josh Hartnett), čiji se život raspao nakon što ga je ostavila žena. Kako bi tu potpuno neočekivanu, za njega apsurdnu situaciju u kojoj se našao izbacio iz balansa nekim još apsurdnijim potezom, on će se zaputiti u Dolinu bogova na jugozapadu Utaha, sveto mjesto za Navajo indijance. Ponukan iskustvom s tog misterioznog mjesta, John će odlučiti učiniti nešto o čemu je uvijek maštao, napisati roman, a u međuvremenu ćemo postupno upoznavati i najbogatijeg čovjeka na svijetu, ekscentričnog multimilijardera Wesa Taurosa.

Tko je bolji za ulogu ekscentričnog tipa koji se zavjetovao na šutnju nakon obiteljske tragedije i koji živi u dvorcu luksuznijem od Versaillesa na samom vrhu planine od Johna Malkovicha. On se upravo sprema sklopiti posao oko kupnje svete zemlje Navajoa jer se ispostavilo da je to područje izrazito bogato uranijem. Taj potez podijelit će indijance koji još uvijek ondje žive jer neki od njih žele novac, a neki žele nastaviti živjeti po starim pravilima i uvjereni su da je prodaja njihove svete zemlje radi eksploatacije svetogrđe. Na kraju će John biti jedan od onih koji će završiti na zabavi u Taurosovom dvorcu, a stvari će od čudnog i zbunjujućeg postajati još luđe i nadrealnije. Nekadašnja Bond djevojka, Francuskinja Berenice Marlohe stići će ondje u najdužoj limuzini na svijetu. U jednom trenutku Taurus će preko zidina ničim izazvan katapultirati jedan od svojih skupocjenih oldtimera.

Zbilja je jako teško opisati što se sve tu događa jer Majewski stalno skače iz jedne priče u drugu. Iz sadašnjosti u prošlost ili u budućnost, a nakon nekog vremena čovjek se mora zapitati je li čudnovati Taurus i sve ovo oko njega stvaran ili je samo lik iz Johnove mašte. Eto, i sada mi nije jasno što je od toga, no oni koji se odluče pogledati ovaj zbilja čudan film, neka sami prosude i ako dođu do konkretnih zaključaka, neka me prosvijetle. Činjenica je da su neke ideje koje je Majewski odlučio ugurati u svoju fantaziju dosta očite. Može se na "The Valley of Gods" gledati i kao na svojevrsno upozorenje gdje može dovesti pohlepa i nezaustavljiva eksploatacija resursa. Kao da suprotstavlja on ovdje tradicijski i moderni način života obogaćen blagodatima tehnologije. Imamo tu i neke elemente klasične bajke poput bogatog i starog zlikovca s jedne strane te naivne, nesretne ljepotice koju je ovaj zarobio te naivnog mladog "princa" koji bi je spasio, a zapravo ne može spasiti ni sebe. Puno toga ovdje je ostalo otvoreno i teško je bilo pohvatati sve ono što je Majewski odlučio doslovno nabacati unutra. 

IMDB LINK 

Primjedbe