Ispostavit će se da je upravitelj logora Koch (izvanredni Lars Eidinger) fasciniran Iranom i perzijskom kulturom i jezikom te je od svojih podređenih tražio da mu pronađu jednog Iranca koji bi ga mogao naučiti jezik Farsi. Kochov san je kad rat završi u Teheranu otvoriti restoran, a nakon nekog vremena ćemo saznati i razlog zašto baš Iran i Teheran. Ondje je navodno uoči početka rata izbjegao njegov brat koji je bio protivnik nacizma, a nakon što ga Gilles uspije uvjeriti da je on Iranac po imenu Reza, Koch će ga uzeti pod svoje i svakodnevno će uz njega učiti jezik koji se govori u Iranu. Problem je, naravno, što ni Gilles ne zna taj jezik pa će, kako bi spasio svoj život, morati izmisliti cijeli jezik, a to neće biti nimalo jednostavno. Svaka i najmanja pogreška mogla bi ga stajati života, a logor je ionako pun ljudi koji bi ga izdali i koji su sigurni da je cijela njegova priča najobičnija farsa.
Ima u "Persian Lessons" pomalo apsurdizma iz Benignijevog "La vita e bella", no s vremenom će se između logoraša i upravitelja logora početi razvijati prijateljstvo. Iako na prvu može djelovati da ovdje nedostaje mesa i da bi cijela priča mogla biti pomalo suhoparna, uspio ju je fino ukrajinski režiser s holivudskim iskustvom Vadim Perelman (House of Sand and Fog, The LIfe Before Her Eyes) nadograditi i zanimljivim podzapletima, intrigama i svim onim što imamo u sličnim pričama iz logora. Okruženje je ovdje sjajno i uvjerljivo uobličeno i kako vrijeme prolazi i Gilles preživljava pretvarajući se da je Iranac, ljudi oko njega jednostavno nestaju. Itekako je on svjestan što se oko njega događa i logoraši se stalno otpremaju na istok gdje će im sudbina biti zapečaćena, a kako će stjecati Kochovo povjerenje, Gilles će ubrzo postati i njegov tajnik te će bilježiti imena svih onih koji su pristigli u logor i koji su ga napustili.
Upravo imena logoraša poslužit će mu za izmišljanje cijelog jezika, a zahvaljujući sjanim i uvjerljivim izvedbama dvojice glavnih glumaca počiva snaga cijelog ovog filma. Uloge upravitelja nacističkih logora očito su iznimno zahvalne za glumce pa je tako i Eidingerov Koch daleko najkompleksniji i najizgrađeniji lik ovdje. Dok je Gillesov jedini instinkt nagon za preživljavanje, Koch je istovremeno i tipični krvoločni SS-ovac koji se previše ne zamara onime što se čini pod njegovim zapovjedništvom (ja nisam nikoga ubio, kaže on u jednom trenutku!), a istovremeno je i tragični idiot. Tip koji podsvjesno kao da zna da mu Gilles laže i vara ga, no on svim silama želi živjeti u toj zabludi i samozavaravanju učeći izmišljeni jezik. Posebno je upečatljivo finale "Persian Lessons", filma premijerno prikazanog u Gala programu festivala u Berlinu, a Perelman ga je sjajno zaokružio naglašavajući kolika je važnost sjećanja i memorije.
Primjedbe
Objavi komentar