IL GATTOPARDO (1963,ITA) - 9/10


 

Luchino Visconti jedan je od najvećih talijanskih filmaša svih vremena koji je počeo kao tipični neorealist da bi kasnije pretežito snimao raskošne epske drame u kojima se često bavio propašću aristokracije. To i ne čudi jer i sam Visconti potječe iz milanske aristokratske obitelji, a možda najpoznatiji film, epsku dramu "Il gattopardo" ili "The Leopard" je snimio prema istoimenom romanu još jednog potomka talijanskog plemstva, Giuseppea Tomasija di Lampeduse. No, za razliku od Viscontija čija je obitelj bila sa sjevera, Tomasijeva familija bilo je plemstvo s juga Italije, sa Sicilije koja je Italiji priključena tek sredinom 19. stoljeća. Sve do tada jugom Italije vladala su kraljevstva Sicilije i Napulja koja su osnovali Normani, a "Leopard" nas vodi u prevratnu 1860. godinu.

Priča o propasti rascjepkane Italije i ujedinjenju talijanskih zemalja ispričana je iz perspektive princa don Fabrizija Corbere, princa Saline (Burt Lancaster), bogatog plemića koji pokušava zadržati svoju obitelj, ali i svoje privilegije u prevratnim vremenima. Lancaster je zaista sjajan kao mudri i razboriti plemić koji je itekako svjestan da se vremena mijenjaju i da više ništa neće biti isto kao što je bilo. Spreman je on na kompromise kako bi sačuvao obiteljsko bogatstvo iako nam je jasno da ovom patrijarhu uopće nije do promjena. Iako je don Fabrizio rođen da vlada i upravlja te kao da je rođen s autoritetom, karizmom i integritetom, svjestan je on da je već u godinama i da mu je jedina misija u ovim revolucionarnim trenucima sačuvati obitelj.

Novu generaciju koja će polako postajati glavna snaga ovdje će predstavljati mladi prinčev nećak Tancredi (Alain Delon) koji će se prvo pridružiti Garibaldijevim revolucionarima protiv kralja Sicilije, a zatim će se na dvor vratiti kao časnik u vojsci kralja ujedinjene Italije, Vittorija Emanuela. Iako je svjestan da je njegova kćer Concetta zaljubljena u Tancredija, on će svom odabranom nasljedniku namjestiti prekrasnu Angelicu (Claudia Cardinale), kćer korumpiranog gradonačelnika Don Calogera koji se preko noći obogatio. Bio je "Leopard" raskošna i maestralno režirana drama u kojoj su podjednako upečatljive ratne scene kao i glamurozne zabave i balovi na dvoru don Fabrizija. Nakon što je Visconti za ovaj film dobio Zlatnu palmu u Cannesu, bio je "Leopard" nominiran za Oscara za najbolju kostimografiju.

Iako je Visconti po političkom opredijeljenju, unatoč svom podrijetlu, bio socijalist te nam je itekako jasno da je princ jedan od onih aristokrata koji je u bogatstvu, raskoši i lagodnom životu uživao zahvaljujući eksploataciji siromašnih seljaka i radnika, uz ovu epsku dramu kao da cijelu priču možemo nekako doživjeti iz prinčeve perspektive. Možemo shvatiti što je to za njega sve na kocki i koliko on zapravo mora razborito i promišljeno igrati te pristajati na kompromise, čak se i ulizivati tim novima koji ih planiraju skinuti. No, jasno nam je kako je on duboko razočaran i tužan zbog svega što se događa pa tako u jednom trenutku govori mi smo leopardi i lavovi, a zamijenit će nas šakali i hijene. 

IMDB LINK 

Primjedbe