IN AMERICA (2002, IRS) - 8/10


 

Ugledni irski filmaš Jim Sheridan (My Left Foot, The Field, In the Name of the Father, The Boxer) ovom je poluatobiografskom dramom zaključio svoj niz velikih, važnih i vrijednih filmova. Scenarij za "In America" je Sheridan napisao sa svojim kćerima Naomi i Kirsten, a posvetio je film svom bratu Frankieu koji je preminuo kad je imao deset godina. Baš u vrijeme kada se događa radnja ovog filma, sredinom osamdesetih, Sheridan je i sam pokušao živjeti i stvarati u New Yorku, no tek kad se krajem osamdesetih vratio u Irsku uspio je postići uspjeh. Iz Irske se u Ameriku poslije smrti sina Frankiea zaputila i obitelj Sullivan. Godina je 1985. i glumac Johnny (Paddy Considine) i Sarah (Samantha Morton) s kćerima Christy i Ariel odlučili su sreću potražiti u Americi. Ubrzo su se oni skućili u staroj zgradi u zloglasnom Hell's Kitchenu gdje su im susjedi većinom narkomani, transvestiti i prostitutke u rupčagi od stana na samom vrhu zgrade.

Dok Johnny neuspješno pohodi audicije, Sarah se uspjela zaposliti kao konobarica u obližnjoj slastičarnici, a njihova borba i muka kako bi pokušali iznova u Americi ispripovijedana je iz perspektive starije kćeri Christy (Sarah Bolger). I nije "In America" jedna od onih tipičnih priča o imigrantima i njihovoj borbi s predrasudama, već je to zapravo moderna priča u kojoj se Sheridan preko svojih likova bori s nekim novim i puno aktualnijim problemima s kojima se vjerojatno i sam susretao. Rasizam, narkomanija, lopovluk je svuda oko njih, no glavni problem s kojim će se naći obitelj Sullivan je činjenica da su vjerojatno po prvi puta u životu oni siromašni. Činjenica da je svjestan kako svojim kćerima, barem za sada, nije u mogućnosti osigurati ono što im je vjerojatno obećao kad su se selili u Ameriku, proždire Johnnyja barem jednako koliko i krivnja koju osjeća zbog gubitka sina.

No, zbog ponosa i tvrdoglavosti Johnny ne želi potpisati poraz i uvjeren je da će uspjeti dok se bori s vlastitim unutarnjim demonima. S druge strane, Sarah također ne prestaje osjećati bol i tugu zbog nedavnog gubitka sina, no njoj možda kao da je još i teže jer osjeća da se Johnny sve više povlači u sebe, da je bijesan i ogorčen i ništa ne dijeli s njom pokušavajući valjda na taj način zacijeliti rane. Dinamika u ovoj obitelji će se potpuno promijeniti i njihovi pogledi na život i na novo okruženje će se također promijeniti kada slučajno upoznaju svog susjeda, nigerijskog umjetnika Matea (Djimon Honsou), koji na prvu možda djeluje kao opasan tip, no vrlo brzo shvatit ćemo da se radi o podjednako poštenom, pravednom i nježnom čovjeku.

Najveća vrijednost ovog filma je u tome što je Sheridan na nevjerojatno skroman, čak bih rekao i ponizan način prikazao kako to izgleda svakodnevna borba onih koji su sve ostavili iza sebe i zaputili se u nepoznato nadajući se kako će svojoj djeci osigurati bolji život i bolju perspektivu. Kroz Sullivanove vidimo kako to obično i nije tako lako, posebno kada se u nepoznato zaputiš bez sigurne opcije i samo s vjerom i nadom da će se nešto dogoditi i da će stvari nekako sjesti na svoje mjesto i da će se prilike otvoriti. Jer Amerika je, ipak zemlja prilika i ako su toliki prije ondje uspjeli, zašto ne bismo i mi, mislili su vjerojatno Sullivanovi kad su kretali ondje.

Bio je "In America" dirljiva, topla i empatična humanistička priča o prosječnim ljudima u prosječnim životnim problemima i situacijama. Sjajno su i Morton i Considine iznijeli svoje likove, izmučene i traumatizirane ljude koji unatoč svim problemima i nedaćama ne smiju gubiti nadu i optimizam i moraju se pred djecom truditi da je sve dobro. Ili barem da ide na bolje. No, naravno da djeca osjete kada je stanje stvarno dobro, a kada se samo glumi. Posve je očito da su Sheridan i njegove kćeri u ovu priču unijeli puno sebe i vlastitih iskustava, emocija i svega onoga što su i sami proživljavali dok su dvadesetak godina ranije bili u sličnoj situaciji i poziciji. Nažalost, poslije ovog filma Sheridan se očito potrošio i kasnije je snimao bitno slabije filmove (dok se sjetim da upravo on potpisuje biografiju repera 50 Centa "Get Rich or Die Trying" skoro pa mi dođe muka, no nadam se da je stari Jim poludolaru barem pokupio finu lovu), no "In America" ostaje fini vrhunac jednog lijepog i zaokruženog opusa i etablirao se kao jedan od najvećih irskih filmaša svih vremena. 

IMDB LINK 

Primjedbe