SPOORLOOS / THE VANISHING (1988,NIZ) - 8/10


 

Uživa i danas ovaj misteriozni pa i prilično šokantni triler kultni status u Nizozemskoj pa i cijeloj Europi, a najjači adut najpoznatijeg filma Georgea Sluizera je neobična naracijska struktura koja još dodatno pojačava suspense i šokantnost cijele priče. "Spoorloss" ili "Nestajanje" zato kreće gotovo idilično. Saskia (Johanna ter Stege bila je nominirana za najbolju europsku sporednu glumicu) i Rex (Gene Bervoets) mladi su par koji se iz Nizozemske zaputio na odmor u Francusku. Već tijekom putovanja Saskia proživljava noćnu moru u kojoj lebdi kroz zrakoprazni prostor u zlatnom jajetu (Zlatno jaje se naziva i roman po kojem je Tim Krabbe napisao roman koji je poslužio kao filmski predložak).

Taj košmar kao da je nagovještaj nekog zla koje će se dogoditi jer će ubrzo na bezinskoj pumpi Saskia jednostavno nestati. Zaputit će se ona u dućan kako bi kupila pića i više nikad se nije vratila, a potom odlazimo tri godine u budućnost kada očajni Rex i dalje pokušava saznati što se dogodilo s ljubavi njegovog života. Uvjeren je on da ju je netko oteo, a kako je već prošlo puno vremena, svjestan je on da Saskia više nije živa, no opsesivno on pokušava saznati što se s njom dogodilo i prati svaki i najmanji trag. I potom kreće prvi šok "The Vanishing" jer se perspektiva priče s Rexa prebacuje na otmičara - naizgled pitomog obiteljskog čovjeka i profesora kojeg prvi puta zapravo vidimo s obitelji na imanju negdje u Francuskoj u blizini benzinske pumpe na kojoj je Saskia nestala.

Tada shvaćamo što se doista dogodilo Saskiji i da je upravo Raymond (užasavajuće jezivi i ljigavi Bernard-Pierre Donnadieu) taj koji ju je oteo. Priča tek tada postaje potpuno uznemirujuća jer shvaćamo da je Raymond sociopat, ali jedan od onih nevidljivih, čovjek za kojeg nitko nikad ne bi posumnjao da je poremećni bolesnik i obojica. Kad shvati da Rex i dalje opsesivno traži Saskiu, Raymond će mu se anonimno početi javljati tvrdeći da ima informacije o onome što se dogodilo. Paralelno s tim, dobit ćemo uvid u Raymondov život prije otmice i što se i kako dogodilo na benzinskoj pumpi i kako se odlučio baš za Saskiu, a ono što ćemo vidjeti je dubinski uznemirujuće, šokantno i zastrašujuće, no sve je to ništa u odnosu na finale od kojeg se doslovno ledi krv u žilama.

Film je to o opsesiji i najnižim, bolesnim nagonima koji gotovo pa funkcionira kao mozaik i gledatelj čak i prije Rexa sklapa slagalicu strave o događaju na benzinskoj pumpi. Iako je "Spoorloos" nominalno triler, zbog neobične i originalne naracije funkcionira on bitno drukčije od većine predstavnika ovog žanra. Bez obzira što relativno rano saznajemo što se dogodilo Saskiji, intenzitet počiva u psihološkom aspektu i pokušaju shvaćanja funkcioniranja dvaju glavnih likova. Potpuno izgubljenog Rexa koji i nakon tri godine ne odustaje od opsesivne potrage i jednostavno ne može nastaviti sa životom dok ne sazna što joj se dogodilo i spreman je riskirati pa i izgubiti sve kako bi došao do odgovora. I bolesnog manijaka koji uživa u Rexovoj patnji i spoznaji da s njim može raditi što god hoće.

IMDB LINK 

Primjedbe