DHEEPAN (2015,FRA) - 8/10


 

Ugledni francuski filmaš Jacques Audiard najvažniju nagradu u karijeri osvojio je za ovu iznimnu kombinaciju trilera i drame. Redatelju sjajnih filmova kao što su "Un prophete", "Rust and Bone" i "The Beat that My Heart Skipped" Zlatnu palmu u Cannesu donio je film o troje ljudi sa Šri Lanke koji su uspjeli pobjeći od tamošnjih užasa rata da bi se u Francuskoj našli u podjednako teškoj situaciji. Baš kao i u prethodnim filmovima, ponovno su kod Audiarda u fokusu ljudi s društvenih margina, likovi koji žele pronaći svoje mjesto pod suncem i osigurati dobar i kvalitetan život, no ne ide to obično samo tako.

Inspiraciju za "Dheepan" Audiard je dijelom pronašao u Montesquieovim "Perzijskim pismima", dijelom u Peckinpahovom klasiku "Psi od slame", a bitne smjernice mu je dao glavni glumac Antonythasan Jesuthasan koji je utjelovio naslovnog lika, Dheepana. Jesuthasan se i u stvarnom životu još kao tinejdžer sredinom osamdesetih pridružio gerilskim borcima sa Šri Lanke, tamilskim tigrovima koji su godinama ratovali s većinskim Sinhalezima. Nakon što se Šri Lanka poslije II svjetskog rata oslobodila britanske kolonijalne vlasti, većinski Sinhalezi započeli su s progonom manjinskog naroda, Tamila. Jesuthasan je kao mladić bio gerilac tamilskih tigrova, a nakon što je početkom devedesetih uspio prebjeći u Francusku radio je svakakve slabo plaćene poslove prije nego što se počeo baviti pisanjem.

Glavna tema, jasno, mu je bio građanski rat u njegovoj Šri Lanki, a tako je i upoznao Audiarda pa i ne čudi da Dheepan ima sličnu sudbinu kao sam glumac. Dheepanovo pravo ime je zapravo Sivadhasan i nakon sloma tamilskih tigrova, on je prisiljen napustiti zemlju, ali kako bi ishodio azil u Francuskoj, mora smisliti uvjerljivu priču. Nakon što uspije dobiti putovnicu mrtve osobe, pronaći će ženu i djevojčicu koja će se predstavljati kao njegova supruga i kćer. I zaista će ubrzo oni završiti u Francuskoj i smjestit će ih u stambeni blok u predgrađu Pariza i to jedan od onih stambenih blokova kakav smo upoznali u kultnom Kassovitzom "La haine". Slamovi su to u kojima vladaju bande, opasni kriminalci, dileri, a zgrada u kojoj su smješteni točno je u zoni obračuna dviju zaraćenih bandi.

Nakon što počne raditi kao domar, Dheepan će svoje zadatke pokušavati obavljati najbolje što može, dok će njegova "supruga" dobiti posao brige za oca šefa jedne od kriminalnih organizacija. Naravno da će se ispostaviti da je miran život kakav su željeli i očekivali ondje ne može ostvariti, a ova u početku gotovo standardna socijalna drama o problematici azilanata pretvorit će se do kraja u žestoki triler. No, "Dheepan" je istovremeno i impresivan film o iskustvima azilanata, ljudi koji su nerijetko preživjeli nezamislivo i učinit će oni sve da dobiju ulaznicu za zapad gdje takve kao što su oni često preziru.

Odlično je Audiard uspio izgraditi odnos između Dheepana i Yalini, žene koja je s njim doputovala u Francusku i mora se pretvarati da mu je žena i da je majka djevojčici koju su samo pokupili na Šri Lanki iako ona ima neke druge planove. Iako ne znamo točno što se dogodilo s njihovim pravim obiteljima kod kuće, očigledno je da su svi oni ostali sami, ali Dheepan svoju ulogu onoga koji privređuje i koji mora skrbiti o obitelji shvaća ozbiljno. Uspio je Audiard napraviti iznimno kvalitetan, a istovremeno polemičan i kontroverzan film koji ne gubi energiju i vrijeme na didaktiziranju.

IMDB LINK 

Primjedbe