A TIME TO LIVE AND TIME TO DIE (1958,SAD) - 8/10


 

Douglasa Sirka danas se smatra jednim od najvećih autora klasične melodrame u američkom filmu, a ova ratna melodrama vjerojatno je njegov i najosobniji film. Sirk se rodio 1897. kao Hans Detlef Sierck u Hamburgu, a u Njemačkoj se i počeo baviti režijom. Tridesetih godina bio je on jedan od vodećih njemačkih kazališnih redatelja, ubrzo se i prebacio na film, no kao i brojni njegovi kolege, kada su nacisti ugrabili vlast, shvatio je da je vrijeme za selidbu. No, njegova situacija bila je još kompliciranija pošto mu se prva supruga pridružila nacističkoj stranci, a kako mu je druga supruga bila Židovka, bilo mu je zabranjeno viđati sina Klausa Detlefa koji je sredinom tridesetih postao dječja glumačka zvijezda.

Sirk je iz Njemačke izbjegao 1937. i preko Švicarske i Nizozemske ubrzo je stigao u SAD, a nakon što mu je sin unovačen u njemački Wermacht, poginuo je na istočnom frontu s jedva napunjenih 19 godina. Točno u to vrijeme, negdje u proljeće 1944. godine i to na istočnoj fronti u Sovjetskom savezu i počinje radnja "A Time to Love and Time do Die". Nijemci se povlače, a među njima je i mladi vojnik Ernst Graeber (John Gavin) koji je konačno nakon dvije godine dobio dopust i na tri tjedna mu je odobren povratak kući. I posve je očito kako je i Nijemcima jasno da će izgubiti rat, moral je sve niži, vojnici su promrzli i gladni, a Ernstu i ostatku njegovog voda dosta je svega. Mnogima je muka od zvjerstava koja su činili tijekom godina, a i Ernstu je dosta pustoši i smrti, no tek kad stigne kući shvatit će kakva se katastrofa sprema Njemačkoj.

Njegov je grad doslovno sravnjen sa zemljom, ne može pronaći roditelje jer nitko ne zna gdje su, jesu li živi ili su poginuli u bombardiranjima. Njemačka je u potpunom rasulu, do jučer potpuno zavedeni ljudi shvaćaju da su bili zaluđeni i da su vjerovali u potpunog luđaka. Shvaća Ernst i dok je on i bezbroj njegovih kolega ginulo na istoku, zapadu, sjeveru i jugu, Njemačka je prepuna profitera koji se i dalje sjajno snalaze u svom tom užasu i bijedi koja je već nastupila. Kako bi doznao što se dogodilo s njegovim roditeljima, Ernst će kontaktirati obiteljskog prijatelja i liječnika, no u njegovu kuću naselili su se neki nepoznati ljudi.

Ipak, ondje je i dalje njegova kćer Elizabeth (Liselotte Pulver) od koje će saznati da je liječnik završio u logoru, a da je ista sudbina zadesila i brojne druge Nijemce koji su na bilo koji način bili neposlušni vlasti. Ubrzo će se u svom tom kaosu roditi ljubav između njih dvoje, a situacija će po njih oboje postajati sve opasnija i to ne samo zbog konstantnog savezničkog bombardiranja, već i iz razloga što će Ernst shvatiti da su svi misleći ljudi na ciljniku Gestapoa. Snimio je Sirk emotivnu i potresnu ratnu melodramu i sjajno je tu prikazana katastrofa koja je zadesila Njemačku u trenucima kada su počeli gubiti rat. Kada su shvatili da iz njega nikako ne mogu izaći kao pobjednici, a ta srušena Njemačka i u fizičkom i u duhovnom smislu, prikazana je ovdje zaista izvanredno.

Bio je ovo jedan od prvih američkih filmova koji su tematizirali II svjetski rat, a da situacija tu nije prikazana crno - bijelo. Da su saveznici junaci i osloboditelji, a nacisti krovoločni ubojice, oni pravi filmski negativci, već je priča tu iznimno kompleksna. Uspio je Sirk donijeti tu drukčiju sliku snimivši film iz perspektive Nijemaca kojima postaje jasno da su na pogrešnoj strani. Iako istoimeni roman slavnog njemačkog pisca Ericha Marie Remarquea nije bio ni približno uspješan kao njegov klasik "Na zapadu ništa novo", vrijedan je to i kvalitetan film u kojem je i sam pisac ne samo napisao scenarij, već je Remarque i odglumio jednu sporednu ulogu. Ulogu Ernstovog profesora, mislećeg čovjeka koji se mora skrivati zbog kritičnosti prema režimu od kojeg će mladi vojnik također pokušati potražiti pomoć.

IMDB LINK 

Primjedbe