MOONLIGHTING (1982,GBR) - 7,5/10


 

"Moonlighting" je engleski slengovski izraz koji bi se moglo prevesti i rad na crno, a na ilegalni i neprijavljeni rad u London u prosincu 1981. godine zaputit će se i četiri radnika iz Poljske. Jedini od njih koji zna engleski je električar Nowak (tadašnja britanska glumačka zvijezda u usponu Jeremy Irons) dok Banaszak (Eugene Lipinski), Wolski (Jiri Stanislaw) i Kudaj (Eugeniusz Hackiewicz) ne znaju ništa. Njihov je zadatak renoviranje kuće u Londonu, a sa sobom su oni iz Poljske ponijeli sav alat koji su mogli nositi. Nowak je ujedno i blagajnik i on raspolaže s novcima predviđenim za svu četvoricu, a kako je posao koji rade ilegalan, on je ujedno i jedini koji izlazi van iz kuće koju renoviraju i uređuju u nabavku dok je ostatak ekipe uglavnom unutra.

Koji je razlog njihovog dolaska u London i čija je zapravo to kuća koju oni renoviraju saznat ćemo tek na kraju, no vrlo brzo po njihovom dolasku u Poljskoj će se dogoditi velike demonstracije pokreta Solidarnost, potom i žestoka reakcija vlasti te uvođenje izvanrednog stanja. O onome što se događa u Poljskoj, Nowak ništa ne govori svojim kolegama, a kako će oni probiti rok za završetak radova, tako će ostati bez novca i Nowak će se morati snalaziti na svakave načine kako bi preživjeli. Od početka do kraja "Moonlighting" je čudan i bizaran film, misteriozna i prilično apsurdistička drama u kojoj nam je malo toga jasno. Djeluje sve to nekako kafkijanski, subverzivno i stalno tu u voiceoveru slušamo Nowakove misli dok on kao da ludi, gubi razum i jednostavno više ni sam ne zna što mu je činiti.

Baš kao i većina filmaša njegove generacije, i poljski sineast Jerzy Skolimowski dobar dio karijere proveo je u inozemstvu te je snimao u Francuskoj, Velikoj Britaniji i Americi. Praktički svi ti poljski velikani imali su ozbiljnih problema sa cenzurom u svojoj zemlji za vrijeme komunizma pa i ne čudi da je ova subverzivna drama zapravo parabola na tadašnju situaciju u Poljskoj i posljednje u nizu gušenje sloboda i posljednje trzaje totalitarnog sistema koji će se ubrzo urušiti. Iako je osnovna premisa tu zapravo krajnje jednostavna, trenuci kada se svakodnevni život za te poljske radnike pretvori u rutinu, povremeno nudi urnebesne situacije.

Kako se novac koji su dobili topi, tako i Nowak mora smišljati načine kako preživjeti u stranom i skupom gradu. Smišlja on shemu kako da u obližnjem supermarketu krade stvari, kako da svojim sve nervoznijim i sve agresivnijim kolegama objasni da su sljedovanja hrane sve manja i na kraju da je pitanje ne samo hoće li uopće što zaraditi, već hoće li imati novca za vratiti se kući. Film je to otvoren za različite interpretacije koji je na festivalu u Cannesu osvojio nagradu za najbolji scenarij dok ga je ugledni francuski magazin Cahiers du Cinema smjestio na drugo mjesto najboljih filmova te godine, zajedno s Godardovom "Strasti".

IMDB LINK 

Primjedbe