PARADISE: LOVE (2012,AUT) - 8/10


 

Triptih "Raj" vjerojatno je i dalje nešto najpoznatije što je snimio kontroverzni austrijski filmaš Ulrich Seidl. S prvim dijelom trilogije koji je podnaslovio "Ljubav", Seidl se predstavio u Cannesu, a ovu je trilogiju zamislio kao paralelne priče o tri žene iz jedne obitelji koje će se naći u podjednako ekstremnim situacijama. I svi ti filmovi zamišljeni su da šokiraju publiku i svi ti filmovi izazvali su prilične kontroverze, ponajviše "Love" u kojem imamo i pregršt scena eksplicitnog seksa. Svim trima filmovima je zajedničko i to što podnaslovi sugeriraju ono što glavne protagonistice podrazumijevaju kao raj i kako ga zamišljaju.

U "Ljubavi", 50-godišnja austrijska razvedenica Teresa (Margarete Tiesel) se zaputila na godišnji odmor u Keniju. I vrlo brzo postaje nam jasno zašto je ona stigla na odmor u Afriku. Usamljena žena koja i ne izgleda onako kako izgledaju holivudske glumice u pedesetima, već onako kako izgledaju prosječne žene njenih godina, očito ima iskrivljen pogled o ljubavi i zaputila se ona u Afriku po romansu. Druge Austrijanke njenih godina koje također borave ondje odmah će je početi nagovarati da si što brže pronađe nekog kuratog crnca, a Teresa će poslušati njen savjet i pronaći mladog Kenijca misleći da bi s njim mogla razviti i malo dublju vezu od klasičnog transakcijskog bubetanja tih desetak dana.

No, vrlo brzo Teresa će shvatiti da nema tu ništa džabe, a da njen novi dečko ima prilično drukčiji pogled na ljubav od nje. "Paradise: Love" je naturalistička crnohumorna drama u kojoj Seidl satirizira današnji turizam i način na koji zapadnjaci gledaju na te zemlje trećeg svijeta kad ih posjećuju kao turisti. Na taj i dalje kolonizatorski pogled da je sve ondje na prodaju, da se sve može kupiti novcem i da je baš sve ondje dozvoljeno. Tako i bezbroj tih mladih crnaca stoje iza ograde na plaži i pokušavaju prodati uglavnom debelim i starim turisticama iz Europe neke drangulije, a zapravo im je to ulet da prodaju sami sebe. Teresa u početku možda djeluje naivno, kao žena s problemima u životu i na poslu koja je put u Afriku možda zaista i zamišljala kao priliku da pronađe novu ljubav u životu nakon očito bezbrojnih razočaranja.

Shvatit će ona kako sve to funkcionira ondje do kraja ljetovanja, a shvatit ćemo i da nisu samo zapadnjaci ti koji eksploatiraju i pokušavaju iskoristit ono što im se nudi, već i da je domaće stanovništvo prihvatilo pravila igre i kad su već osuđeni na to da se moraju prodavati, pokušavaju iz te situacije izvući što je moguće više. Djeluje od početka do kraja ovaj šokantni i kontroverzni film groteskno, tim više jer je sve to tako autetnično, naturalistički, gotovo na razini dokumentarca. Podjednako je sve ono što vidimo maestralno, tako precizno pogođeno, pametno i realno, a istovremeno odbojno i gadljivo.

IMDB LINK 

Primjedbe