THE GALLOWS POLE (2023,GBR) - 7/10


 

Shane Meadows sjajni je britanski filmaš sada već srednje generacije za kojeg uvijek volim reći da je tradicionalni britanski kitchen-sink realizam uveo u 21. stoljeće. Od samih početaka i prvih filmova zanimaju ga sudbine marginalaca, ljudi s ruba društva, a nakon izvanrednog filma "This is England" i istoimene serije koja se bavila stanjem u engleskom društvom tijekom tačerizma osamdesetih, ponovno je on snimio period-dramu. No, radnja "The Gallows Pole" odvija se puno ranije, šezdesetih godina 18. stoljeća na samom početku industrijske revolucije i to negdje u ruralnom Yorkshireu gdje se i obično odvijaju njegovi filmovi.

Izum parnog stroja promijenio je sve i doveo do transformacije iz klasičnog feudalnog u industrijsko društvo, no kao što je i obično slučaj s revolucijama, mnogi se u njima nisu snašli. Dok se nisu pojavili parni strojevi, mještani Cragg Valea u zapadnom Yorkshireu relativno solidno su živjeli kao radnici u primitivnoj tekstilnoj industriji. No, ubrzo su postali nepotrebni, viškovi i obližnji Halifax se prometnuo u centar proizvodnje i trgovine ostavivši okolne gradove i sela u bijedu i siromaštvu. I u takav Cragg Vale se nakon sedam godina izbivanja, i ne znajući da mu je upravo umro otac vraća David Hartley (Michael Socha kojem je upravo Meadows prvi dao šansu u This is England).

I snimio je Meadows trodijelnu mini-seriju po istoimenoj povijesnoj knjizi Benjamina Myersa iz 2017. godine koja se bavi stvarnom pričom o jednoj od najvećih prijevara u britanskoj povijesti. Banda iz Cragg Valea ostala je upamćena u legendama i narodnoj predaji kao možda i prva moderna krivotvoriteljska organizacija i David je osmislio način kako proizvoditi zlatnike identične službenima. No, Meadows nije tu napravio klasičnu adaptaciju knjige, već je njegov "The Gallows Pole" zapravo svojevrsni prequel Myersove knjige i saznajemo tu priču kako je zapravo nastala ta kriminalna organizacija koja je okupljala osiromašene seljake.

Meadows je u svemu što je ranije snimao bio poznat po svom naturalističkom pristupu i stilu, a tome je ovaj puta pridodao i pomalo modernistički štih gotovo na rubu "Peaky Blindersa". I bez brige, nije to kopiranje već viđenog stila, već je na iznimno originalan i do sada možda neviđen način klasični naturalistički stil nadogradio modernim štihom, suvremenom i izvanrednom rock muzikom. Iako sve tu izgleda autentično i uvjerljivo, baš na način kako su mjesta i ljudi izgledali u drugoj polovici 18. stoljeća i ponašali se, djeluje to puno slobodnije od klasične period drame. I ranije je Meadows bio poznat po tome da glumcima dopušta dosta improvizacije, a i ovaj puta to je upalilo jer svi ti uglavnom nepoznati glumci iznimno su uvjerlijivi.

Serija je to koja se ističe i pomalo suptilnim, meadowsovskim humorom, a ta banda otpadnika koju će okupiti David djeluje kao banda siromaha i gladuša kakvu je nekoć okupljao Robin Hood. Ljudi koji su izvukli deblji kraj industrijske revolucije sada uspjeli su pronaći način da se osvete društvu koje ih je iskoristilo i odbacilo. Serija tako tu i počinje kada se David nakon sedam godina životarenja po Engleskoj vraća kući i shvaća da je sve propalo i da su svi njegovi suseljani u dugovima do grla. Pa iako se vraća teško ranjen, ne vraća se on praznih ruku, već je donio posebnu stvarčicu.

Štambilj za izradu službenih britanskih novčića, a pronašao je i način kako ga iskoristiti. Od deset novčića čije će obrube oguliti, stvorit će Dave i njegova ekipa jedanaesti, a ovaj poduzetnički pothvat društva iz zapadnog Yorkshirea umalo će odvesti Veliku Britaniju u bankrot desetak godina kasnije pošto će njihovi zlatnici preplaviti cijelu zemlju. Nažalost, mini-serija upravo staje u trenucima kada bi priča trebala postati najzanimljivija i kada je društvo shvatilo da ono što rade prolazi. Možda za koju godinu Meadows donese nastavak priče o ovim krivotvoriteljima, no ovako mi je to nekako ostalo nedovršeno iako je priča tu ne samo zanimljiva, već i snimljena na netipičan, stilski iznimno originalan način. Na trenutke se čini da se miješaju tu stvarnost i fikcija, a zapravo to i ne čudi jer "The Gallows Pole" je i više nego solidan primjer žanra koji se naziva i povijesna fikcija.

IMDB LINK 

Primjedbe