WHERE IS THE FRIEND'S HOUSE? (1987,IRN) - 8/10


 

Bez obzira što je Ashgar Farhadi Iranu donio dva Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma, Abbas Kiarostami će sasvim sigurno za sva vremena ostati najvažniji filmaš te srednjoazijske države. "Gdje je kuća moga prijatelja?" ujedno je i prvi dio neformalne trilogije Koker, nazvane po selu na sjeveru Irana gdje se odvija radnja ove drame, kao i kasnijih "Life, and Nothing More" te "Through the Olive Trees". "Where is the Friend's House?" ujedno je bio i prvi film kojim je Kiarostami na sebe skrenuo međunarodnu pažnju te je ova drama osvojila Brončanog leoparda na festivalu u švicarskom Locarnu.

Iako je Kiarostami počeo snimati još tijekom šezdesetih i dio je iranskog novog vala tek u drugoj polovici osamdesetih stekao je on i međunarodnu slavu i status omiljenog art-fimaša mnogih. Prihvatio je on gotovo dokumentaristički, naturalistički stil, a glavni protagonisti u njegovim filmovima nerijetko su bila djeca. Takav je slučaj i s ovom dramom čija se radnja odvija u siromašnom selu na sjeveru zemlje za vrijeme iransko - iračkog rata. I priča je tu naizgled prilično jednostavna. U uvodnoj sceni vidimo razred koji pohađaju dječaci od kojih sedam ili osam godina i učitelj gnjavi učenika koji stalno zaboravlja donijeti bilježnicu sa školskom zadaćom.

Ako mu se to još jednom dogodi, upozorava učitelj, izbacit će ga iz škole, no kada Ahmad stigne kući u svoje selo, shvatit će da je zabunom u svoju torbu pospremio bilježnicu Mohammada Reze kojem se očito ne piše dobro. Ako sljedećeg dana Mohammad Reza dođe u školu bez bilježnice i zadaće, leti iz škole, a suprotno majčinoj zapovijedi, mlađahni Ahmad zaputit će se u drugo selo kako bi pronašao svog školskog kolegu i vratio mu bilježnicu. Iako je priča tu jednostavna, snimio je Kiarostami delikatan film koji na do tada možda i neviđen način donosi uvid u iransko društvo.

I to ruralno društvo koje je Kiarostamija najviše i zanimalo i najviše svojih filmova on je smještao upravo u provinciju i bavio se sudbinama običnih ljudi gotovo po uzoru na autora koji je imao možda i najviše utjecaja na njega, Indijca Satyajita Raya. Iako je "Where Is the Friend's House?" igrani film, nevjerojatna je to drama u kojoj su gotovo potpuno izbrisane granice između igranog filma i dokumentarizma, a takav je stil i izričaj Kiarostami dodatno usavršio u kasnijoj fazi karijere. Svi oni koji prate iranski film i imali su prilike pogledati ponešto iz ove velike kinematografije, vjerojatno dobro znaju kakav je utjecaj Kiarostami imao na sve one koji su se kasnije pojavili. Možda najbolji primjer filma snimljenog po njegovom utjecaju su "Djeca raja" Majida Majidija koja su bila nominirana za Oscara za najbolji strani film.

IMDB LINK 

Primjedbe