WOMEN IN LOVE (1969,GBR) - 8/10


 

Britanac Ken Russell možda nikad nije dostigao status kakav su imali neki njegovi sunarodnjaci, no bio je on svakako prilično osebujna pojava i osvježenje na tamošnjoj filmskoj sceni. U vrijeme kada je britanskim filmom posve zavladao kitchen sink stil socijalnog realizma, on je snimao posve drukčije, nerijetko prilično kontroverzne pa i eksperimentalne filmove. Možda najbliže mainstreamu Russell je stigao sa svojim do danas najpoznatijim filmom, romantičnom dramom snimljenom prema romanu D. H. Lawrencea.

Prethodno je Russell uglavnom snimao igrane i dokumentarne filmove za televiziju, čak je sredinom šezdesetih umalo preduhitrio Stanleya Kubricka pa snimio filmsku adaptaciju Burgessove "Paklene naranče" u kojoj je za ulogu nasilnog Alexa i ostatak njegove bande mislio angažirati Micka Jaggera i Rolling Stonese, no odustao je nakon što je britanska cenzorska komisija istaknula da neće dopustiti snimanje tog filma. Zanimljivo je kako je jedan od kandidata za režiju "Women in Love" bio upravo Kubrick, no producent i scenarist Larry Kramer na kraju se odlučio za Russella.

I danas se "Women in Love" smatra možda i najboljom filmskom adaptacijom nekog od Lawrenceovih romana koji su na početku 20. stoljeća izazivali ozbiljne kontroverze i cenzuru zbog seksualnosti, no istovremeno su bili nevjerojatno čitani. Radnja se ovdje događa u rudarskom gradiću neposredno nakon Prvog svjetskog rata, u vremenu kada se englesko društvo mijenja. I dalje imamo tu onu tipičnu aristokraciju, no od njih su već bogatiji industrijalci, a takav je mladi gazda rudnika Gerald Crich (Oliver Reed). Djeluje on kao sirov, čak pomalo okrutan tip koji od oca treba preuzeti upravljanje rudnikom dok je njegov najbolji prijatelj Rupert Birkin (Alan Bates) slobodnomisleći sanjar, elegantan, uglađen, elokventan i šarmantan mladić.

Završit će njih dvojica sa sestrama Brangwen, učiteljicama Ursulom (Jane Linden) i Gudrun (Glenda Jackson), emancipiranim mladim ženama kojima ne pada na pamet biti one tipične poslušne britanske ženice. Pogotovo kad je riječ o Gudrun u izvedbi Jackson koja je za svoj nastup zaslužila i Oscara za glavnu žensku ulogu. Tako će i odnosi među ta dva para biti posve drukčiji i shvatit ćemo da nitko od njih četiri nema iste ideje, želje i poglede na vezu i budućnost što će, jasno, morati dovesti do problema. Film je to koji se danas ponajviše pamti zbog scene u kojoj se Bates i Reed hrvaju goli, no nije "Women in Love" pamtljiv samo po tome što je prvi mainstream film u kojem vidimo pimpeke, već je to iznimno senzibilna, stilizirana i vrijedna drama u kojoj je Russell sjajno kombinirao duh tog doba i boemštine, modernosti, seksualne revolucije njegovog vremena.

IMDB LINK 

Primjedbe