ZANA (2019,KOS) - 8/10


 

Ovom misterioznom dramom s minimalnim elementima horora nastavljen je trend u kosovskom filmu u kojem redateljice snimaju filmove s glavnim ženskim likovima. Točnije, Antoneta Kastrati je s filmom "Zana" zapravo i započela taj trend, no uspio sam ga pogledati tek nakon "Košnice" i još nekoliko tematski i stilski sličnih filmova snimljenih godinu ili dvije kasnije. Kastrati kojoj je inače mjesto prebivališta Los Angeles, prethodno je snimala dokumentarce u kojima je tematizirala tamošnje društvo nakon rata krajem devedesetih, a i u "Zani" nastavlja raditi isto.

No, tipični dokumentaristički stil na kakav smo već navikli kad je u pitanju kosovska kinematografija, ovaj puta obogaćen je i pomalo mističnim, nadnaravnim štihom te elementima folk horora koji "Zanu" izdižu iznad prosjeka. Radnja se ovdje odvija desetak godina nakon rata, u malenom selu negdje na zapadu Kosova. Lume (Adriana Matoshi) živi s mužem Ilirom (Astrit Kabashi) i punicom, a pod stalnim je ova žena pritiskom da mora ostati trudna i roditi dijete. Stalno ona doživljava spontane pobačaje i nikako ne uspijeva iznijeti trudnoću, a posebno je pritišće punica, čak i otvoreno prijeti da će je zamijeniti mlađom ženom i potjerati.

Tipična je to primitivna, neobrazovana, zatucana seoska zajednica u kojoj je žena i dalje gotovo na razini muževe imovine i vlada ondje patrijarhat. Zato i ne čudi da će obitelj natjerati Lume da odustane od odlazaka liječniku, već da se okrene lokalnim babama vračarama, šamanicama i iscjeliteljicama. Kada ni to ne upali, punica i muž natjerat će Lume da se za pomoć obrati poznatom televizijskom mistiku i iscjelitelju za kojeg su svi uvjereni da ima rješenje za njezine tegobe. No, tijekom tog procesa i dok je pod pritiskom da mora zadržati trudnoću i svi joj tuve u glavu da je ona kriva za to, na površinu će početi izbijati i neke očigledno potisnute traume iz prošlosti.

Lume će proživljavati jezive noćne more, a svi oko nje postajat će sve uvjereniji da ju je opsjeo nekakav zloduh jer kako drukčije objasniti takvu situaciju. Njezino psihološko i mentalno stanje postajat će sve gore, iscjelitelj će čak predlagati da se nad njom provede nekakav bizarni proces sličan egzorcizmu, a do kraja ćemo shvatiti što je i tko je zapravo taj "zloduh" (djinn) koji jednostavno ne dopušta Lume da nastavi sa životom. Sjajna je Matoshi u ulozi žene koja se osjeća napušteno i ostavljeno iako je okružena bezbrojnim ljudima nesposobnim razumijeti njezinu duboku traumu zbog koje očito ne uspijeva dalje normalno živjeti.

Dok su praktički svi oko nje nekako nastavili živjeti, te traume iz prošlosti kao duhovi i demoni i dalje proganjaju Lume sve dok ona jednostavno ne pukne pod nametnutim pritiskom. Snimila je Kastrati iznimnu i slojevitu psihološku dramu prepunu simbolikekoja u trenucima gotovo pa odlazi u smjeru trilera, čak i horora. Ženina zadaća je ondje da sve užase, nesreće i zla koja doživi podnese u tišini i radi ono što joj je zadano, no Lume jednostavno više ne može tako. Bila je "Zana" i kosovski kandidat za Oscara, no nije uspjela doći do nominacije, a prikazana je ova drama na brojnim svjetskim festivalima i tako dijelom razgrnula vrata i nekim kasnijim filmovima iz Kosova koji su imali premijere na uglednim svjetskim festivalima.

IMDB LINK 

Primjedbe