ESCORT (2023,HRV) - 7/10


 

Posljednji film prerano preminulog hrvatskog filmaša Lukasa Nole (1964-2022) je pravo luđaštvo. Film baš prema mom guštu - košmaran, divlji, erotski triler snimljen, čini mi se, pod utjecajem Davida Lyncha i njegovog stvaralaštva. Žanrovski je to film, a ne klasična festivalska drama kakve se uglavnom snimaju u nas, potpuno opičen i uvrnut za kojeg mi na kraju uopće nije bilo jasno je li se išta od onog što ćemo vidjeti stvarno dogodilo ili je to sve samo plod alkoholnog delirija glavnog protagonista. Snimljeno je to pomalo u noirovskom štihu, a film je to koji obiluje crnim humorom.

Film je to snimljen s puno stila u kojem se kontrastiraju blješteći, gotovo neonski interijeri s plavičasto - sivim prikazom eksterijera u kojima povremeno imamo snimke raznih životinja kao u kultnoj "Noći lovca" Charlesa Laughtona. Glazba je na tragu Badalamentijevog scorea u "Twin Peaksu", a na tamošnji famozni Red Room podsjećaju brojni interijeri u kojima će se pronaći protagonisti. Osobito na početku, kada upoznajemo glavnog junaka Miru (Živko Anočića), uspješnog autora televizijskih reklama. Posljednji uspješni posao on je odlučio proslaviti u društvu dvojice najboljih prijatelja, Dade (Hrvoje Barišić) i Beraka (Igor Kovač). Piju oni u baru nekog luksuznog hotela, tu je i kokain, a prije nego što se raziđu potpuno razbijeni, Miro priča prijateljima da nikad nije prevario suprugu Dariju (Hrvojka Begović) s kojom ima dvoje djece i s kojom se upravo preselio na selo u kuću u koju uređuju.

No, njegova vjernost naći će se na kušnji kada se u njegovoj hotelskoj sobi pojavi atraktivna mlada prostitutka Maja (Lena Medar). Iako u početku zbunjen, Miro pretpostavlja da mu je uslugu escorta naručio netko od raskalašenih prijatelja i neće on uspjeti odolijeti dražima ljupke mlade dame. Problemi će nastati nakon što njeno beživotno tijelo pronađe na podu kupaonice, a situacija će se dodatno oteti kontroli kad pomoć odluči potražiti od hotelskog recepcionera Belca i vratara Davora (urnebesno groteskni Krešimir Mikić i Nikša Butijer). Oni će ga odgovoriti od pozivanja policije jer znaju oni kako se rješavaju ti problemi, no pomoć dvojice neznanaca Miro će ubrzo morati skupo plaćati jer će se ova dva čudaka stalno početi pojavljivati i tražiti od njega neke bizarne usluge.

Mirin do jučer idilični život raspast će se doslovno u jednoj noći, a sve ono što će se poslije događati, potpuni je kaos. Prava noćna mora iz koje kao da je nemoguće izaći, a sve će eskalirati u suludoj, divljoj završnoj trećini filma u kojoj je Nola promijenio i format slike te je iz klasičnog kino formata prešao u okomiti kao da je sniman mobitelom. I taj završni dio nekako mi je i najslabiji, no ne umanjuje to vrijednost i zanimljivost filma koji bi se mogao svidjeti svima onima koji vole nešto drukčije i neobično.

Nola je i u ranijim filmovima bio poznat kao erotoman i njegovi su filmovi i prije imali dosta eksplicitne i "žestoke" erotske scene, a iznimka nije ni "Escort". Scena u kojoj Miro uleti u klinč s mladom prostitutkom, ubrzo i sa svojom suprugom, scene su kakve baš i ne gledamo u hrvatskim filmovima. I ne samo hrvatskim, već u filmovima općenito još od prve polovide devedesetih kada su erotski trileri poput Verhoevenovih "Sirovih strasti" bile iznimno popularne. Nizozemčev klasik također mi djeluje kao jedna od inspiracija za "Escort", a iako su očite tu posvete brojnim filmovima, definitivno je to pravi filmski unikat.

IMDB LINK 

Primjedbe