LA VERITE (1960,FRA) - 9/10


 

Francuski novi val cijelom svijetu donio je revoluciju u svijetu filma, no jedan od onih koji nikako nije profitirao tim novim trendom bio je Henri-Georges Cluzot. Vjerojatno najpoznatiji i najuspješniji francuski filmaš pedesetih (Nadnica za strah, Les Diaboliques) nije bio popularan među Truffautom, Godardom i ostatkom novovalne ekipe koji su u magazinu Cahiers du Cinema bili brutalni prema njegovim filmovima. Nije ni Clouzot ostajao dužan toj mlađoj ekipi, no poslije 1960. godine nije on snimio niti jedan važan film. Danas se Clouzota smatra jednim od najvećih francuskih filmaša svih vremena, a "La Verite" je upravo taj njegov posljednji velik i važan film.

Iako su se novovalci ismijavali iz njegovih trilera, "La Verite" je pravi dokaz da nije on ni izbliza bio klasična konzerva kakvim su ga opisivali i tim filmom on kao da je predvidio vrijeme koje dolazi. Konflikt između tradicije i modernosti, konzervativnog i liberalnog duha koji je krajem pedesetih zapljusnuo cijeli svijet pa tako i Francusku. Taj novi, mladi svijet impersoniran je u prekrasnoj, buntovnoj, divljoj, neposlušnoj, prkosnoj i izazovnoj djevojci Dominique Marceau (Brigitte Bardot) koja je stigla u Pariz kako bi pobjegla od provincijskog života koji ju je gušio.

No, odmah na početku filma završit će ona na optuženičkoj klupi suda i to pod optužbom da je s predumišljajem ubila ljubavnika (Sami Frey). Kako će se sudski postupak razvijati, tako ćemo kroz flešbekove upoznavati Dominique i njezinu sudbinu i ne samo što se zapravo dogodilo, već i tko je ona. Snimio je Clouzot impresivnu sudsku krimi dramu o djevojci koja će optužbi poslužiti da je prikažu kao svojevrsnu modernu vješticu, simbol sveg onog što ne valja u tadašnjem francuskom društvu. No, istovremeno će se tijekom postupka razotkriti licemjerje istog tog društva koje će ovu mladu ženu osuditi i prije nego što je postupak uopće počeo samo zato što je ne uklapa u standarde.

Zato što je mlada, lijepa, slobodoumna, promiskuitetna i voli život, Dominique je simbol svega onog što se gnuša još uvijek konzervativno društvo i ona će im poslužiti kao primjer. Kažnjavajući nju, oni kao da žele kazniti cijelo društvo koje se neminovno mijenja i iz uštogljenog starog, polako, ali sigurno pretvara se u mladi svijet koji ne želi živjeti po onim pravilima koja su im napisali neki stari ljudi. Iako danas Bardot pamtimo kao jedan od najvećih seks simbola svog doba, "Istina" je savršeni primjer da je znala ona itekako dobro glumiti i ovo joj je možda i najbolja uloga u karijeri. Bila je ova sudska drama i nominirana za Oscara za najbolji strani film, a unatoč kritikama novovalaca, bio je "La Verite" te godine drugi najgledaniji film u francuskim kinima, odmah poslije "Ben Hura".

IMDB LINK 

Primjedbe