BLACK NARCISSUS (1947,GBR) - 9/10


 

Martin Scorsese više je puta kao jedne od najvećih uzora isticao britanski dvojac Michael Powell - Emeric Pressburger. U razdoblju od 1939. pa do 1972. snimili su oni zajedno čak 24 filma, a jednim od vrhunaca njihovog opusa smatra se i ova ekstravagantna snolika psihološka drama čija se radnja odvija visoko u Himalajama. Film je to koji je u zvijezdu prometnuo škotsku glumicu Deborah Kerr, a pratimo tu grupu anglikanskih časnih sestara koje su raspoređene u palaču u Himalajama. Zadatak im je ondje pokrenuti školu i bolnicu te osnovati samostan u obližnjem gradiću u kojem živi indijsko stanovništvo. Glavna časna sestra Clodagh (Kerr) mora surađivati s mladim britanskim agentom Deenom (David Farrar) koji živi ondje već neko vrijeme i skeptičan je prema idejama modernizacije te izolirane brdske zajednice.

No, markantni Britanac brzo će šarmirati časne sestre koje sve teže podnose život u toj izoliranoj zajednici, a sestra Ruth (Kathleen Byron) postat će užasno ljubomorna na nadređenu smatrajući da Deen njoj pokazuje naklonost. I premda je očito da je film snimljen u studiju, vizualno to izgleda nevjerojatno impresivno. Snimljeno je to u boji, u tada popularnom Technicoloru, a provalije, planine i gotovo sav okoliš je doslovno naslikan. Iako na prvu "Black Narcissus" djeluje čedno, nabijeno je to nekim eroticizmom jer palača u kojoj su opatice smještene oslikane su nekim drevnim freskama po uzoru na Kama sutru, a ondje će se pojaviti i mlada ljepotica Kanchi (Jean Simmons). Ta djevojka iz niže kaste posebno će na kušnju staviti mladog generala (Sabu), a doći će ondje ubrzo do konflikta između posvećenosti crkvi i religiji te strasti, civiliziranosti i divljine, samokontrole i čežnje.

I zaista ovaj film i iz današnje perspektive djeluje puno zanimljivije i provokativnije od većine filmova koji su se snimali u tom periodu, a do kraja će doći do konflikta između sestar Clodagh i Ruth. Djeluje sve to i danas iznimno svježe, a ističe se "Black Narcissus" žarkim bojama i koristili su Powell i Pressburger neke tada revolucionarne tehnike koje su kasnije preuzeli mnogi. U vrijeme kada su se filmovi naveliko štancali u velikim studijima, ovaj dvojac je bio poseban i po tom pitanju jer su sve svoje filmove zajedno pisali, režirali i producirali što je tada bilo prilično rijetko. Četrdesete godine bile su njihovo najplodnije i najuspješnije razdoblje, a tada ih se smatralo vodećim britanskim filmašima uz Davida Leana, Alfreda Hitchcocka, no nakon što je 1960. godine Powell snimio kontroverzni triler - horor "Peeping Tom" doslovno je izgnan iz svijeta filma.

IMDB LINK 

Primjedbe