CZECH DREAM (2004,ČEŠ) - 8/10


 

Nevjerojatno zabavan i iznimno zanimljiv dokumentarac su kao završni rad na filmskoj akademiji snimili tadašnji češki studenti Vit Klusak i Filip Remunda. "Češki san" se neočekivano pretvorio u pravi filmski fenomen, dokumentarac koji sjajno prikazuje stanje duha tranzicijskog društva taman negdje uoči pristupanja Češke Europskoj uniji. Klusak i Remunda su odlučili izvesti jedan nadasve zanimljiv eksperiment. Osmislili su oni intenzivnu kampanju za otvaranje do tada neviđenog shopping centra u predgrađu Praga. No, od početka su znali da na livadi gdje bi se trebao nalaziti taj hipermarket imena Češki san neće biti ništa, već samo visoki i dugački zid.

Angažirali su oni valjda najbolje marketinške stručnjake u zemlji, snimili su jinglove, Prag je oblijepljen jumbo plakatima, podijeljeni su bezbrojni letci o otvaranju hipermarketa s nevjerojatnim popustima na dan otvorenja. Gostovali su oni na televiziji, na radiju, zakupljivali su reklamne prostore u novinama, a bila je na kraju to i gotovo pa antikampanja jer su slogani bili "Nemojte doći", "Ne trošite" i slično. Najviše ih je zanimalo koliko će se ljudi uopće skupiti na dan otvorenja i hoće li uopće itko doći na njihovu ledinu, a kada je došao dan najavljenog otvorenja, nastao je potpuni kaos.

Satima prije najavljenog otvorenja Češkog sna skupit će se ondje na tisuće potencijalnih kupaca koji će, jasno, potpuno popizditi kada shvate da su prevareni i da su žrtve nečije zafrkancije. Bio je "Češki san" nevjerojatno zanimljiv eksperiment i sjajno sociološko istraživanje društva jer sve ono čemu se autorski dvojac nadao uoči početka snimanja će se obistiniti. Čak i više od toga. Na ideju za snimanje ovog filma Klusak i Remunda su došli jer su primijetili kako se s godinama mijenjaju kupovne navike njihovih sunarodnjaka i kako takvi ogromni, masivni, žestoko reklamirani šoping centri privlače sve veći broj kupaca.

Shvatili su da se nevjerojatni novci ulažu u reklamne kampanje, da propagandne agencije u Češkoj niču jedna za drugom, a ljudi su u potpunosti zaslijepljeni reklamama i agresivnim marketingom. I u manje od 15 godina koliko je prošlo od pada komunizma, raspada Čehoslovačke i tranzicije u kapitalizam, vidimo da se i početkom stoljeća Češka već pretvorila u pravi konzumeristički raj. Njihov eksperiment je zapravo potvrdio sve ono što su pretpostavljali, a rezultat svega je ovaj urnebesan dokumentarac koji gotovo pa funkcionira kao reality show. I ne zna čovjek što je apsurdnije. Od samih početaka kada se dva pomalo geekovska tipa transformiraju u lažne menadžere i dogovaraju tu suludu kampanju ili kada na kraju ljudi shvate da su prevareni i da su nasjeli na sjajno osmišljenu marketinšku kampanju.

IMDB LINK 

Primjedbe