Misterioznom kombinacijom drame i trilera na festivalu u Berlinu se predstavila njemačka filmašica kurdskog porijekla rođena u Turskoj, Ayse Polat. "Im toten Winkel" ili "In the Blindspot" počinje gotovo kao eksperimentalna kombinacija igranog i dokumentarnog filma, a Polat je film podijelila u tri poglavlja. U početku tako pratimo njemačku filmsku ekipu koja se zaputila u zabačeno kurdsko selo na sjeveroistoku Turske gdje živi starica čiji je sin nestao prije 26 godina. Nakon što starica izvede ritual kojim pokušava održati sjećanje na nestalog sina, kao da će se sve promijeniti, a do kraja filma ćemo shvatiti da su centralni likovi filma 7-godišnja turska djevojčica Melek i njen otac Zafer.
Melek će i sama prisustvovati ritualu stare kurdkinje jer je njena dadilja prevoditeljica za filmsku ekipu, a djevojčicu kao da će nakon toga postati opsjednuta nekom misterioznom silom. Ubrzo ćemo shvatiti da njen otac radi za neku misterioznu organizaciju koja prati filmsku kurdskog odvjetnika za ljudskog prava koji je vodič njemačkoj filmskoj ekipi. Ubrzo će Zafera početi proganjati paranoja i strah za njegovu obitelj, a snimila je Polat misterioznu i kompleksnu kombinaciju drame i trilera, zanimljivu i naracijski i stilski. Pojedine dijelove priče pratimo u nekoliko navrata iz raznih perspektiva, gotovo eliptično, a djeluje "In the Blind Spot" pomalo i kao parabola za proganjanja koja Kurdi prolaze u Turskoj.
Ti duhovi kao da će se sada poželjeti osvete, a iznimno je to zanimljivo, pogotovo u kasnijoj fazi kada Zafera sve više počne proždirati paranoja. Sve tu ima veze s tajnim snimanjima jer i njemačka filmska ekipa puno onoga što snima čini sa skrivenim kamerama u strahu da ih turske vlasti ne otkriju. Ima tu i puno snimki mobitelom, pogotovo kada u središte priče dođe Zafer i njegova obitelj i kada on shvati da je i u njegovu kuću postavljena tajna nadzorna kamera. Puno toga tu ostaje nejasno, kao što je posve nejasno što Zafer i njegova ekipa točno rade i za koga.
Imaju li oni neke veze s turskim tajnim službama koje su zadužene za nadzor potencijalno opasnih kurdskih aktivista i disidenata kao što je odvjetnik za ljudska prava. Djeluje sve tu gotovo pa rašomonovski i ništa nije onako kako se na prvu čini, a film je to koji problematizira političku represiju, paranoju koja ide uz to, ali i višegeneracijsku traumu zbog odnosa Turaka i Kurda i s jedne i druge strane. Na trenutke djeluje "Im toten Winkel" gotovo kao neki found footage horor jer ono što se događa pratimo kroz snimke, posebno kada se počne činiti da se s Melek nešto čudno događati. Zanimljiv i neobičan film koji možda ne nudi sve odgovore na pitanja postavljena na početku, no svejedno je to bilo iznimno kvalitetno, originalno i pametno snimljeno.
Primjedbe
Objavi komentar